Stora problem med mensen
23.03.2017
Hej! Jag har under en period nu fått bruna flytningar innan mensen. De är inte samma konsistens som mina flytningar brukar vara och luktar illa. Dessutom har jag dem även under mensen? Alltså mens + flytningar. Sen kommer min mens bara ut i klumpar... Jag blöder också så mycket att det blir till ett problem. Vad ska jag göra?? S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2017
Hej.
Om dina flytningar luktar illa så fins det anledning att kolla upp vad det beror på. Flytningar som luktar brukar oftast betyda att någonting inte är riktigt som det ska, det kan t.ex. vara frågan om en infektion eller en könssjukdom.
Om du vet att du har haft oskyddat sex så att det kan finnas risk för en könssjukdom så tycker jag att du skall testa dig. Detta kan du göra på preventivrådgivningen, så bäst går du då tillväga genom att ringa dem och be om en remiss. Kontaktuppgifter hittar du på din hemkommuns hemsida.
Mensen kan variera ifråga om mängd och konsistens från gång till gång utan att det behöver innebära att någonting är fel. Ibland blöder man helt enkelt mer, och ibland mindre. Blödningen kan också variera i både färg och konsistens, ibland är den röd, ibland brun och ibland nästan svart. Det är oftast alldeles normalt. Om blödningarna är väldigt rikliga så kan det t.ex. vara lättare att använda menskopp, som inte behöver tömmas eller bytas riktigt lika ofta som binda eller tampong. I längden blir den också billigare och den är mer skonsam mot både miljön och dina slemhinnor. Menskoppar kan man köpa t.ex. på apotek eller på nätet.
Om din mens är väldigt riklig så kan du också överväga att börja med p-piller. Många tjejer blöder mindre då, och får mindre mensvärk. Men det är naturligtvis ett beslut du måste fatta själv. Du kan diskutera saken med din hälsovårdare/barnmorska på preventivrådgivningen.
Kram
Tessi