Svara snälla
01.01.2018
Hej
Jag har haft en binda i ungefär fyra timmar nu. Men det har typ bara kommit nån droppe blod. Måste jag då byta min binda? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej,
Nej, om du bara har blött lite grann så tycker jag inte att du behöver byta den. Att byta mensskydd regelbundet är betydligt viktigare om du använder tampong (eftersom den sitter inuti) Även om man skulle ha samma binda längre än 8 timmar så lider inte kroppen på samma sätt av bakterietillväxten, och bakterierna förökar sig inte heller lika mycket i bindan som i tampongen eftersom det inte är lika varmt.
Byt bindan då du tycker att den känns ofräsch.
Kram
Tessi