svart mens
13.09.2014
Min mens kom igår och det kom jätte Lite.
Imorse när jag vaknade var det typ inget nytt det var bara en vattnig kol svart fläck.
Sen när jag torka mig blev det också svar. Har aldrig hänt så pch jag fick min mens förra åfet i februari.. är orolig snälla hjälp mig??!! klara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.09.2014
Hej!
På onsdag är vår ljuvliga specialungdomsinformatör, Tessi (hälsovårdare och sexualrådgivare) i jobb här på Decibel igen, så mera svar kommer då om det är okej? Men redan nu kan vi nog trösta med att det som gör blodet "svart" är högst troligen bara att blodet kommit i kontakt med syre så att det koagulerat. På samma sätt som när du fått ett sår och det bildas en mörk sårskorpa på. Det är inget farligt och slutar säkert snart/har redan slutat. Mycket möjligt kommer din mens strax igång som normalt igen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
Precis som Liselott skriver så är det nog ingenting att oroa sig över trots att mensen var konstig färg. Mensens färg och konsistens och hur mycket man blöder kan variera från gång till gång. Ibland är blodet nästan rosa-orange färg och ibland svart precis som för dig nu. Det kanske speciellt vanligt att blodet är mörkt eller svart om man bara blöder lite. Om du inte har andra symtom, t.ex. att det kliar eller luktar väldigt konstigt så är det nog bara att ta det lugnt och följa med situationen.
Kramar!
Tessi