Tampong problem
13.04.2016
Hej! Jag är en tjej som haft mens nu i ca 3,5 år. Jag har hittils endast använt binda. Men nu detta år har jag velat börja ha tampong. Var sitter hålet? xD är det som mitt i mellan "läpparna"? Jag försökte se med en spegel men jag törs inte trycka in en tampong innan jag är säker? Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2016
Hej.
Jag tycker att du har gjort alldeles rätt som har försökt kika med en spegel på hur du ser ut i underlivet. Alltid är det inte så himla lätt att förstå genom att titta på en bild.
Jag är nog ganska säker på att det är just det hålet som du menar som tampongen skall in i. I underlivet har ju tjejer tre hål. Ett väldigt litet, utinrörsmynningen, sen kommer slidöppningen och längst bak kommer anus. Urinrörsmynningen är nog så liten att det inte ryms in nån tampong där, och anus vet du nog var är - så då lämnar det alltså bara slidöppningen.
Jag rekommenderar kanske att du skulle börja med den minsta storleken av tamponger och ta god tid på dig. Försök med att antingen sitta på huk eller lyfta upp ena benet på toalettstolen så är det lättare att få tampongen på plats. Och bli inte besviken om det inte lyckas på första föresöket. Ibland kan det behövas lite träning för att riktigt lära sig hur man skall använda tamponger så det är nog bara att fortsätta försöka.
Kram
Tessi