Vågar ej
17.12.2014
Hej Decibel!
Idag fick jag min mens! Men jag vågar inte säga det till min mamma vad ska jag göra? Hjälp! vill helst ha svar nu eftersom mensen bara kommer och kommer! Julia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.12.2014
Hej Julia!
Först: om mensen bara kommer och kommer, så måste du skaffa hem/ta av mamma bindor så att det inte blöder igenom trosor och byxor. Se på paketet hur man ska lägga dem i trosan, och kolla varje gång du är på WC hur fulla de blivit. De rymmer nog en hel del blod, men det lönar sig ändå att byta var 5:e timme dagtid (du kan nog sova hela natten utan att behöva gå upp och byta, ifall du inte blöder mycket - men man brukar blöda mindre när man ligger ner längre än när man är uppe och står och går). Fastän det känns som massor av blod, så är det egentligen bara några matskedar man blöder under en hel mens. Nu i början funkar nog bindor bäst, tamponger eller menskopp behöver du inte fundera på ännu.
Att få mens är den absolut naturligaste sak i världen och på riktigt inget alls att skämmas för. Det är ungefär som att skämmas för att man nyser eller hostar ;) Det kanske känns konstigt eller pinsamt eller till och med lite skrämmande nu i början när allt är nytt och okänt, men snart kommer du att bli så van att du knappt tänker på att du har mens. Det är massor av tjejer i din ålder som fått mens redan, kanske halva din klass, så du behöver inte på något vis känna dig annorlunda. Du kan gott säga åt mamma att du har fått mens, jag misstänker att hon väntar på att du ska få den och är kanske beredd på att berätta mera om den. Det är också mera praktiskt att mamma vet, så slipper du smussla med fläckar i trosorna (eller betala för bindorna - hon kan ju då köpa på samma gång som hon köper åt sig själv ;) ).
Sedan kan du också läsa en massa mera om Mensen på våra infosidor om det här på Decibel, så känns det säkert bättre sedan när du har mera koll på hur mensen funkar. Men om du läser frågor och svar om mens här i Våga fråga, så kom ihåg att de allra flestas mens fungerar alldeles problemfritt och det är ju bara när de har problem med mensen som de skriver till oss :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
PS! Nu såg jag att du lagt in en till fårga, att du vågade säga åt mamma! Jättebra! Duktig tjej :D