Angående en sak som jag funderar över!
15.03.2022
Hej!
Jag funderar över ett beteende jag haft väldigt länge. Som jag INTE vill ha men INTE kan sluta med!
Alltså min näsa, jag plockar den med pincett och river lös hud inuti näsan speciellt på kvällarna vilket leder till sårskorpor i näsan. Så vaknar jag på morgonen och är täppt, snyter mig och så drar jag lös huden igen. Det känns som en befrielse när man får göra det, men det tar väldigt väldigt ont!
Likadant fenomen har jag på min rumpa där jag haft nå finnar av nå slag, det har nu inte varit läkt på vem vet när för att dra loss huden med pincett är ett dagligt projekt. Det gör sjukt ont, men jag kan verkligen inte sluta! Vad ska jag göra åt dethär?
Frågvise
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
17.03.2022
Hej!
Jag läser att du har ett besvärligt beteende som skapar både smärta och som i längden kan komma att ge ångest, om det inte redan gör det. Utgående från din beskrivning att du inte kan sluta med det här oönskade beteendet så skulle jag säga att det handlar om ett tvångsbeteende. Tvångsbeteende och tvångstankar är någonting som de flesta av oss drabbas av i olika perioder av livet, men för de flesta är det lindriga sådana och går om av sig själv.
Lindriga tvångsbeteenden kan man själv få under någorlunda kontroll, men man behöver även ta i beaktande hur lång tid man haft beteendet och vad beteendet orsakar i lidande för att avgöra var gränsen går för att söka hjälp. Bara det att du inte kan sluta själv visar att det här är någonting du behöver få hjälp med. Vi som arbetar inom mentalvården kan hjälpa dig med den biten och jag vill lyfta fram att ifall du känner skam för det här så ska du absolut inte göra det! I princip vem som helst kan få ett tvångsbeteende och det är starkt och modigt att söka hjälp för det! Du ska inte gå omkring och lida i onödan, utan ta kontakt med din studerandehälsovård om du studerar, ditt hvc's psykiatriska sjukskötare eller till mentalvården på din ort -det kan fungera olika i olika områden.
Här finns riktigt fin information du kan läsa.
Kom ihåg att du inte är ensam om detta och i detta, ta modigt kontakt till något av mina tips för att få hjälp.
Varma hälsningar,
Diana
Specialsjukskötare i psykiatri