Är rädd för könssjukdom
04.11.2021
Hej! Jag och en kille ska ha sex med varandra om några veckor, men jag är rädd för att få könssjukdomar! Hur kan man skydda sig mot det? Kan jag exempelvis suga av honom och smaka hans sperma eller kommer jag få en sjukdom då??
Är nervös men vi båda vill verkligen!!!
Hjälp, jag vill ha tips och råd!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2021
Hej,
Det finns alltid en risk att smittas av en könssjukdom om man har oskyddat sex. Så om din partner har haft oskyddat sex innan och inte testat sig efter det så skall ni använda kondom. Det gäller vid såväl oralt, vaginalt och analt sex.
Inte ens kondomen ger ett 100% skydd mot alla könssjukdomar, men det är definitivt säkrare än att vara utan. Och eftersom inte alla könssjukdomar ger symtom så kan man inte heller lita på att personen själv vet om hen är bärare. Om det ännu är flera veckor tills ni skall träffas så kan din partner gå och testa sig, men det är alltid en bra sak att använda skydd - speciellt vid tillfälliga förbindelser.
Kram,
Tessi