Autism
08.02.2022
Hej! Jag har på senaste tiden börjat fundera om jag har autism. Jag har gjort research på symptomer samt tagit detaljerade test på internet vilket visar att jag är autistisk eller åtminstone på spektrumet till autism. Men jag vet ju att dessa test inte är 100% pålitliga och att jag inte kan diagnostiseras med hjälp av dem. Är lite tveksam till att ta kontakt med någon angående detta och mina föräldrar skulle inte vara till någon hjälp. R
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
28.03.2022
Hej!
Det är bra att du är nyfiken och intresserad av ditt sätt att fungera och jag förstår när jag läser vad du skriver att något i ditt sätt att fungera orsakar svårigheter i vardagen och gör dig bekymrad.
Redan under barndomen ska det finnas tecken på autism, fast dessa symptom kanske inte märks förrän långt senare.  Somliga får autismdiagnos först när de är vuxna. Ofta kan det vara så att man börjar lägga märke till de sociala svårigheterna som är typiska för autism när omgivningens (t.ex. skolans) förväntningar på vad man ska klara av socialt ökar. För att man ska kunna få en autismdiagnos så måste symptomen visa sig som att man tydligt fungerar sämre i skolan, i arbetet eller inom andra andra viktiga livsområden under en lång tid. Man kan också ha endast vissa drag av autism och, men man uppfyller inte alla kriterier för en diagnos men ändå kan man uppleva att vardagen är kämpig.
Precis som du skriver så är det svårare för flickor att få diagnosen. Flickor fungerar i högre grad på det sättet att de försöker kompensera för sina svagheter, mycket mera än vad pojkar gör. Somliga flickor lär sig att väldigt bra att ”maskera” sina autistiska drag, så att de inte syns. Flickors sociala förmåga är också ofta är lite starkare än pojkars och flickor lär sig bättre att härma ett visst socialt beteende än pojkar och då upptäcks inte symptomen lika lätt.
Jag skulle nog rekommendera att du tog kontakt med skolhälsovården och diskuterade detta ytterligare. Ett test på nätet är precis som du också skriver, inte tillförlitligt. Är det så att din vardag blir lidande på grund av detta så behöver den anpassas till vad du klarar av. Det finns jättemycket bra stöd att fås för att få en bättre struktur över vardagen, vilket elevvården kan upplysa dig om.
Lycka till!
Hälsar Camilla