Blå hudfärg
16.11.2014
Jag har alltid haft en blåaktig hudton, speciellt på armarna och det försvinner aldrig. Vad beror det på? Och framför allt, vad kan jag göra åt det? Det ser jättefult ut och jag vill inte vara blå resten av livet. Jag blir jättelätt röd i ansiktet också, ingen skillnad vad jag gör. Mina fötter är alltid iskalla, även om jag har varmt, mina händer likaså.
Snälla svara, jag vill inte vara blå 24/7. Parkch

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2014
Hej.
Du skriver att du har blåaktig hudton, och att du lätt rodnar. Kanske är det så att din hy annars är ganska blek och att du inte blir väldigt brun på sommaren heller? vilken hudfärg man har bestäms ju av ärftliga faktorer, det har alltså att göra med det egna genetiska arvet.
Nu vet jag inte om du är "bara" blek eller som du skriver själv, blåaktig. Ofta förknippas blåaktigheten med syrebrist, men jag har svårt att föreställa mig att du skulle gå omkring med konstant syrebrist om du i övrigt är frisk? Kalla händer och fötter kan också se blåaktiga ut, och då brukar det bero på otillräcklig blodcirkulation. Mot detta hjälper motion - d.v.s. att du rör på dig så att du får igång blodflödet i kroppen.
Om du är grundfrisk, d.v.s. inte lider av några sjukdomar, så skulle jag rekommendera att du tänkte igenom hur du rör på dig och äter. Se till att du får både motion och tillräckligt med mat i dig. Men utöver de förändringar man kan göra i motion och matvanor så vet jag faktiskt inte hur mycket man kan påverka den egna hudfärgen - vissa är helt enkelt blekare än andra och det är inget fel med det. Själv tycker jag att det är skönt att trenden med att vara jättesolbränd håller på att försvinna eftersom den är ohälsosam och onödig. Jag vet att det knappast är det du vill höra, men försök att acceptera dig själv istället för att försöka hitta sätt att ändra dig på, du är fin som du är!
Kramar
Tessi