Blodgivning
23.12.2024
Hej! Skulle vara intresserad av att lämna blod. Kan du berätta lite om dethär och vart kan man lämna blod i kristinestad/närpes? Behöver man vara myndig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2024
Hej,
Jättebra att du är intresserad av att donera blod. Det är ett väldigt betydelsefullt sätt att hjälpa andra människor.
Jag känner inte till ditt hälsotillstånd alls, men det finns olika kriterier som behöver fyllas för att man skall få ge blod. Till att börja med behöver man vara över 18 år, och som ung tjej rekommenderas det inte att man ger blod mer än en gång/år eftersom man annars löper risk för järnbrist. Sådant som kan förhindra att man kan donera blod är t.ex. att man nyligen tatuerat eller piercat sig, att man har vissa sjukdomar eller använder vissa mediciner eller att man varit utomlands.
På röda korsets hemsida finns ett enkelt test man kan göra för att kolla om man är lämplig som donator och var/när man kan ge blod. Här kommer du vidare till deras sidor.
Kram,
Tessi