Blodsocker
11.10.2022
Hej!
Jag funderar på om man kan ha jätte känsligt blodsocker för när jag har tex. varigt utan mat en stund och rört på mig så blir jag helt yr och svag i benen och mina händer börjar skaka. Om jag har ätit något med socker eller mycket kolhydrater blir jag törstig och kissnödig. Tror ni det är diabetes typ 1 eller något annat (jag är också extremt trött hela tiden och orkeslös) borde jag vara fundersam över att det är något farligt ? Molli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2022
Hej,
Det är ganska svårt att ta ställning till huruvida du har diabetes eller inte bara på basen av den fråga. Det är helt rimligt att tro att inte alla reagerar likadant eller lika kraftigt på variationer i blodsockret, men det är inte möjligt att ställa diagnos bara på basen av det. Jag tycker att du skall gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare så att ni kan komma överens om hur ni går vidare. Hon kan testa ditt blodsocker på mottagningen, men det är möjligt att det för att få ett mer exakt svar behöver tas ett blodprov eller att du får en tid till skolläkaren.
Börja med att gå och tala med skolhälsovårdaren.
Kram,
Tessi