Det gör ont
23.11.2016
Jag har för en tid haft väldigt ont i rumpan efter att jag varit på toa, det går inte över fören nästa dag och det gör så ont att jag knappt kan gå ordentligt! Vad kan det bero på och hur blir jag av med det! Jag står snart inte ut längre! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2016
Hej,
Det är synd att vi inte kan skicka frågor och svar fram och tillbaka, för det finns vissa saker jag undrar och som jag skulle behöva svar på för att bättre kunna svara på din fråga.
Jag undrar t.ex. om det är så att du ofta har väldigt "hård" mage, d.v.s. att du måste krysta mycket för att få ur dig avföringen? Hur ofta behöver du bajsa? Det är helt normalt att man bajsar varje dag, men också att man gör det var fjärde dag. Men om det skulle vara så att du bajsar mer sällan så hinner ofta själva avföringen bli hårdare och därför mindre "formbar" och då gör det ofta mer ont att få ur sig den eftersom bajskorvarna är större. Så om det känns som att detta är ditt problem så skulle jag rekommendera att du försökte äta mer fibrer för att mjuka upp avföringen lite, och kanske få lite mer fart på matsmältningen. Om du skulle bajsa varje dag så skulle det antagligen inte göra lika ont.
Det är också möjligt att det som gör ont i baken på dih är hemorrojder som har uppkommit av att du har tvingats krysta hårt för att få ur dig avföringen. Hemorrojder uppstår då blodkärlen vid ändtarmsöppningen blir förstorade och irriterade. De kan göra ont, ibland kan de klia eller blöda. Om det skulle vara så att du blöder i samband med toalettbesöken så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare eller ringa hvc. Det är sällan farligt men det är ändå viktigt att bli undersökt.
En annan anledning till att du kan få ont i samband med toalettbesöken är att du har väldigt lös mage, och att tarminnehållet då är lite "frätande" då det kommer ut.
I båda fallen lönar det sig alltså att tänka över vad du äter. Speciellt om du har hård mage kan du testa att äta mer fibrer (t.ex. mörkt bröd, grönsaker och frukter). Du kan också gå till apoteket och köpa en salva som heter "Sheriproct Neo" som du kan smörja vid/i analöppningen. Salvan dämpar inflammationen i de irriterade blodkärlen vilket gör att det inte gör lika ont.
Jag förstår att du kanske inte är så himla sugen på att tala med dina föräldrar om en så pass privat sak, men jag tror nog att de skulle vilja hjälpa dig. Och ditt problem är inte konstigt eller jätteovanligt. Du kan också tala med din skolhälsovårdare, som säkert kan ge dig mer tips om vad du kan äta för att magen skall funka bättre.
Skriv gärna in pånytt om det är någonting du ännu funderar över.
Kram
Tessi