Diskbråck
13.04.2017
Hej. Nu är det så att 5 mars satt jag på huk på golvet då jag sen skulle stiga upp knaka det till i min rygg å hade ont resten av dan. Sen vid 17 tiden samma dag då vi satt å åt middag så då jag böjde mig lite framåt så braka de till såå hårt så de finns inte, jag börja stört böla å mamma å pappa var tvungna att lyfta mig till kökssoffan å där låg jag resten av kvällen. Jag kom mig sen till sängen med hjälp av att mamma hjälpte mig att gå. Jag var hemma från skolan två dar efter men gick på kryckor p.g.a sån värk å jag kände mig svag i ryggen. 27 mars var vi till en läkare å han sa att det var diskbråck så jag var både i magnetröntgen och vanliga röntgen och jag fick "diagnosen" lindrig skolios och diskbråck. Så får inte vara med på jumppan på tre veckor ännu men har nu haft värk i benen två kvällar i streck så börjar bli trött på att ha så ont. Måste tilläga att då jag hade varit på magnetröntgen och kommer hem så himner jag bara stiga ur bilen så halka jag på en isfläck så då låg jag i sängen resten av den kvällen och nästa dag. Så min fråga är om min lindriga skolios kan bli till en värre skolios och om jag kan ha större risk att få diskbråck igen då jag nu har fått det i såhär pass ung ålder. Har diskbråck i släkten också. Sorry för ett långt inlägg men gick inte att skriva det så mkt kortare. Jaha

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.04.2017
Hej,
Jag önskar att jag kunde skriva någotning positivt och upplyftande åt dig, men eftersom jag inte är läkare, och inte känner till några detaljer alls i ditt fall så kan jag inte uttala mig om saken. Jag rekommenderar att du skulle diskutera dina frågor med din läkare, som har sett dina bilder (rtg och magnet) och känner till alla detaljer.
Jag förstår att det är väldigt jobbigt att gå omkring och ha ont. Det påverkar lätt humöret och livslusten då man konstant känner smärta. Oftast brukar smärtan försvinna av sig själv, men det kan vara bra att besöka en fysioterapeut eller naprapat som kan hjälpa dig och ge dig goda råd om t.ex. hur du skall röra dig. Det är bra för dig att röra på dig i den mån du själv klarar av det. Om man blir stillasittande eller liggande under flera dagar i samband med diskbråck så tar det ofta längre tid att återhämta sig. Börja alltså sakta, och i den utsträckning du själv orkar.
Om värken inte blir bättre så skall du kontakta läkare pånytt, och det är synd att du hade oturen att halka i samband med din värk. Det gjorde säkert värken värre för stunden, men påverkade knappast saken i långa loppet. Tyvärr kan jag inte svara på hur din ålder/skolios påverkar framtiden, utan det skulle vara bäst att ta upp saken med läkaren. Men jag håller tummarna för att du snart är på benen igen.
Kram
Tessi