Eksem
04.01.2025
Hej! Jag har under hela mitt liv haft eksem i armvecken och speciellt under sommaren. Men nu desto äldre jag blir så får jag bara mera eksem hela tiden, och det är sjukt mycket. Jag har eksem precis överallt, jag smörjer in mig varje kväll och morgon och har en kortisonkräm för kroppen och ansiktet. Jag har varit hos läkare men dom har inte sagt så mycket, bara att jag ska använda kortison krämen tills eksem går bort, då jag använder kortison så går eksemen bort MEN kommer tillbaka efter några dagar och då måste jag använda kortison pånytt… och jag har testat så mycket olika krämer men det ända som hjälper är kortison. Men min mamma säger att jag bör inte använda kortison så ofta och på såå stora områden då det är skadligt, men det är det ända som hjälper… jag är jätte känslig mot värme (solen) och bränner mig jätte lätt, samt att bada i havet så får jag stora röda fläckar som kliar och då jag duschar får jag samma fast jag smörjer in mig dirket efter duschen. Jag tränar en hel del och svettas och det börjar klia dirket och får eksem då det är fuktigt. Kan Heller inte simma i simhallen som jag älskade förr pga klårvatten…jag kan även Inte spreja parfym på kroppen då jag får utslag och kliar… samt kan jag inte använda deodorant som innehåller parfym
Jag duschar med parfymfria duschtvålar och då jag tvättar mina kläder så använder jag inte sånt tvättmedel med parfym.
SÅ VAD ska jag göra mot detta?? Det är så jobbigt och vill inte känna mig kladdig hela tiden av massa mjukgörande salvor. Jag kan tex. INTE gå med kortärmat då mina armar är jätte fula.. och läkarna säger ingenting, bara att den kortisonkrämen ska funka( och jag får ingen starkare kräm) Vilket den gör men det kommer snabbt tillbaka och då jag inte får använda den så ofta eller på så stora partier då det är skadligt. Så vad ska jag riktigt ta mig till? Finns det någon annan behandling mot detta än kortison salvor? Mjukgörande salvor funkar att göra huden mjuk men eksemen kommer för det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2025
Hej,
Jag förstår att detta är jobbigt för dig och att eksemen begränsar ditt liv mycket just nu. Jag önskar att du skulle få mera hjälp med att utreda vad de beror på. Har det t.ex. gjorts någon utredning om eventuella allergier? Jag vet att du antagligen har testat det mesta - också att lämna bort vissa födoämnen helt och att det kan kännas som en helt hopplös process då man inte vet var man skall börja eller vad man skall tro på.
Många personer som har liknande upplevelser som du reagerar t.ex. på ett tillsatsämne (E 330, citronsyra som framställs genom svartmögel) som finns i väldigt många produkter (godis, läsk, energidrycker, chips), och då kan det hjälpa att se över vad man äter även om det också är väldigt begränsande. (Det är väldigt omtvistat huruvida man kan vara allergisk mot citronsyra eller inte, men det har alltså ingenting att göra med allergi mot citron eller "riktig citronsyra", utan specifikt mot ämnet E 330 som används som tillsatsämne och alltså är kemiskt framställt.) Men vissa personer har alltså haft stor hjälp av att helt enkelt lämna bort födoämnen där E 330 finns tillsatt. I början är det tungt att hela tiden kolla upp vad allting innehåller men med tiden lär man sig vilka saker man kan äta och hur strikt man behöver vara för att undvika eksem.
Jag tycker att huvudsaken skulle vara att du får kontakt med en läkare som kan hjälpa dig utreda vad dina eksem beror på så att det skulle bli en förändring. Kanske skulle det hjälpa om du besökte en läkare vid hvc som kunde skriva en remiss vidare till en hudläkare. Du är ju inte den första eller den enda som upplever dessa problem så jag önskar verkligen att du fick mer långsiktiga råd än enbart att använda kortison för precis som du skriver så är det en hjälp men inte en lösning. Jag vet att du redan har sprungit hos läkare och inte fått så mycket hjälp men försök orka boka en tid till och be om remiss till en hudläkare som kan hjälpa dig.
Många kramar,
Tessi