En undring.
11.05.2022
Hej!
Jag funderar över min mens. Det har aldrig varit särskillt riklig. Men nog varat i 5 dagar och varit regelbunden.
År 2017 blev jag sjuk i bulimi egentligen pågick ju problemen långt före det, så är det ju.
Jag fick hjälp och var inlagd under ett halvt år och fortsatte sedan i öppenvård där jag ännu går och är tyvärr inte frisk heller för den delen. Och det suger att inte ha tagit sig längre upp ur eländet.
Men nu till den egentliga undringen. När jag blev sjuk försvann min mens och var borta i 1.5 år ungefär innan den kom igång igen. Nu har jag nog mens men väldigt sparsamt och endast 2 dagar sedan är det över. Jag är livrädd att jag försummat mina chanser här i livet att någongång kunna tex. Få barn eller dylikt.
En ätstörning påverkar ju kroppen på så många olika sätt och jag vet att det ovanstående också helt säkert beror på bulimin och stressen som finns i min kropp.
Just det. Att komma ut och ur en ätstörning känns jätte jätte svårt och jobbigt. Dels såhär när jag före bulimi hade mera anorektiska drag så såg folk det mera och var mera uppmärksam på hur dom tex. Talade med mig. Nu med bulimin är det extra stor skam. Och människor ser det inte på mig utan jag lever med ett osynligt inre handikapp som även påverkar mig inte bara psykiskt utan även fysiskt.
Jag upplever att vården är så fokuserad på anorexi det är nästan så att bulimi inte finns och inte är "så farligt" känns ju skrämmande att skriva så men det är ju en ätstörd tanke det också att man lätt sätter sig i olika fack. Men överlag finns det inte så myclet hjälp och jag känner mig maktlös.
Behandlingen är nu ca . 2 tillfällen aka 45min sessioner i månaden och nog känns det lite när fokuset mellan sessionerna inte är friska. Jag har begärt mera hjälp, jag vet inte hur många gånger men nej det finns tydligen inte att fås. .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2022
Hej!
Jag vill börja med att konstatera att din text innehåller fina insikter,
och du beskriver mycket bra hur svårt det är att ha en ätstörning som
ofta inte alls syns utåt.
Jag tycker också det är mycket fint att du har känt igen ett behov för
mer hjälp, och också kunnat be om det. Det är alltid jobbigt om man
känner att man inte har tillräckligt med stöd i processen. Har du någon
anhörig som kunde hjälpa med detta, att föra fram önskan och behov för
mer vård?
Din oro gällande mensen är förståelig. Visst är det tungt för kroppen då
ätandet är otillräckligt, oregelbundet, kaotiskt, om man kastar upp osv.
Men allt det arbete du gör för att tillfriskna har betydelse, och den
stora helheten påverkar också ditt fysiska mående. Tillfrisknandet är
värt allt det arbetet! Kroppen tenderar ha otrolig kapacitet att
återhämta sig då den får bra med mat och näring, vila och behaglig
rörelse.
Sköt om dig!
<3: Ira