fight club
01.11.2024
det känns som om att jag skulle vara schitzofren, jag börjar höra konstiga grejor och ser ibland sjärnor. jag har också börja vara gansa osocial. finns det något som kan hjälpa mig? någonting
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
06.11.2024
Hej!
Tack för din fråga, jag är glad att du tog kontakt eftersom du känner oro över om det kan vara så att du har drabbats av en allvarlig psykisk sjukdom som schizofreni är. Först och främst vill jag börja med att lugna dig med att informera om att just schizofreni bryter ut då man är äldre än dig. Så risken att just du skulle ha drabbats är ytterst mikroskopisk och jag vågar nästan påstå att den risken är obefintlig. Men eftersom du upplever symtom som att du ibland ser stjärnor och hör konstiga grejor, som du beskriver det, så är det viktigt att du får en vårdkontakt som hjälper dig reda ut vad det är du upplever. Jag råder dig till att gå till din skolhälsovårdare och diskutera med henne, det är också naturligtvis jättebra om du skulle berätta åt en förälder/vårdnadshavare så att de/den kan hjälpa dig.
Så oroa dig inte för att du skulle ha drabbats av schizofreni, men ta kontakt t ex till skolhälsovårdaren eller be en förälder/vårdnadshavare att ta kontakt med din hälsovårdscentral.
Varma hälsningar,
Diana