halsmandlar
22.11.2014
hej jag har jätte ont i min mun och jag har ont när jag sväljer föda. jag tror att jag har ont i halsmandlarna. tror ni jag behöver bli opererad? och var ligger halsmandlarna? dd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2014
Hej!
Vår egen hälsovårdare Tessi är nästa gång på jobb på onsdag, orkar du vänta på svar tills dess? Om du har ännu mer ont i halsen nu, gå gärna till egen skolhälsovårdare eller HVC för att få det uppkollat. Ett halsprov kan visa om det rör sig om exempelvis en infektion.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Halsmandlarna, eller toncillerna, sitter upptill/på sidorna i svalget och kan bli svullna och riktigt sjuka om man får en infektion. (om du googlar på bilder på halsmandlar så ser du var de sitter) Ofta är infektionerna orsakade av virus, som går över av sig själv. Men ibland kan de orsakas av en bakterie och då kan man behöva en antibuotikakur för att bli frisk igen. Om man ofta, d.v.s upprepade gånger under ett års tid har t.ex. angina eller mononukleos så kan läkaren skriva en remiss till sjukhuset och man kan operera bort toncillerna. Men om man bara har svullna tonciller en eller ett par gånger i året så behöver de sällan opereras.
Att man får svullna tonciller och ont i halsen hör ofta till "vanliga" förkylningar. Men beroende på hur länge du har haft ont, och hur ont du har så kan det vara bra att gå och visa upp svalget för t.ex. skolhälsovårdaren eller på hvc. På hvc kan man också kolla ditt CRP (infektionsvärde) genom ett pyttelitet blodprov från fingret och då kan man lättare avgöra om du behöver antibiotika eller om det är bara att vänta på att infektionen går över av sig själv.
Sköt om dig!
Tessi