Hälsoångest om huvudet.
24.02.2025
Jag är en 12 åring som har upplevt lite smärtor och trötthet i huvudet. Till först så tänkte jag inte så mycket på det, men sedan när jag for in på Google och sökte mina symptom så blev jag helt galen och rädd. Jag tror att jag har en hjärntumor/hjärnblödning brukar jag tänka till mig själv. Jag är också i åldern där hormonerna börjar laga folk arga som är ett symptom på hjärntumörer.
Jag skulle troligen bara tappa intresse i det, men eftersom min släkting fick en stroke så får jag en massa thallasophobia. jag har bara tänkt på döden den här sportlovet, och alla jag pratar med som säger att det inte är farligt litar jag inte på. Vad ska jag göra? (*ゝω・)ノThanks!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.02.2025
Hej,
Om vi börjar med att tänka på din ålder och den utvecklingsfas som du står inför just nu så är det helt normalt att du upplever trötthet. Din kropp förbrukar massor av energi bara en alldeles vanlig vardag - och med tanke på hela pubertetsutvecklingen så går det år väldigt mycket energi även till denna. Många ungdomar (och föräldrar) brukar bli oroliga innan de kommer ihåg att trötthet är kanske det vanligaste tecknet på att puberteten står för dörren. Huvudvärken du beskriver kan dels bero på tröttheten, men den kan också bero på många andra "godartade" saker, t.ex. försämrad syn, att du äter och dricker för lite, brist på frisk luft, konsumtion av koffein o.s.v. Jag vet inte hur länge dina symtom har pågått men en hjärnblödning kan vi utesluta genast eftersom den inte dyker upp på det sättet och symtomen inte alls stämmer överens.
Huvudvärk är ett vanligt symtom vid hjärntumörer, men det är sällan det enda symtomet. Oftast upplever man känselbortfall eller epileptiska anfall och det är dessa som ger orsak att utreda saken vidare. Huvudvärk är i sig ingen anledning att misstänka en tumör eftersom det är väldigt vanligt och de flesta drabbas av huvudvärk nån gång utan att det behöver vara allvarligare än att det beror på t.ex. sömnbrist, obalans i blodsockret eller något virus.
Det är bra att du är uppmärksam på hur du mår, men om du oroar dig så föreslår jag att du talar t.ex. med din skolhälsovårdare så kan hen ta ställning till dina symtom. Börja med andra ord inte med att googla saker eftersom alla symtom man googlar kan ge svaret att det är någon form av cancer - och det trots allt oftast inte är anledningen. Försök att nu under sportlovet leva regelbundet, äta och vila tillräckligt och få frisk luft, om inte annat så för att se om det gör någon skillnad i hur du mår. Jag tror inte att du har anledning att stressa över detta, men om din oro fortsätter så råder jag dig att tala med skolhälsovårdaren efter lovet.
Kram,
Tessi