hård avföring
04.03.2022
hej. Jag undrar vad jag har för fel när jag hela tiden har hård avföring? avföringen kommer ut i bilar, inte en hel sammansatt skit. jag dricker minst 2L vatten + 1L kaffe eller te per dag.
Jag har också torr hals, jag har alltid haft det. min svalg, mun och läppar är jätte torra varje morgon, ingen annan i min familj har detta problem, trots att vi bor tillsammans och mina systrar brukar dela rum ibland. problematiken sker vart jag än vaknar, vare sig i föräldrarnas lägenhet, min egen studielägenhet eller mina syskons. vad är det för fel med mig? det kan ju itne vara rummet, då ingen annan har problemet. tar min kropp upp för mycket vatten? Jag dricker mest vatten i familjen också. gu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2022
Hej,
På basen av det du skriver låter det som att du är lite "torr". Vi skall minnas att det kaffe eller té du dricker egentligen inte tillför någon vätska eftersom både kaffe och té är vätskedrivande. Té kan också påverka matsmältningen så att vissa människor blir lite förstoppade av det (men det fungerar inte så för alla, för vissa är det helt tvärtom..)
Det bästa sättet att ändra på avföringens konsistens är att testa sig fram till hur mycket fibrer man behöver i sin kost. Om du dessutom försöker begränsa vad du äter och äter för lite så är det ganska troligt att det inte finns lika mycket som kan komma ut, och att det då är hårdare.
Testa med att lägga till två skivor mörkt bröd per dag, och se hur det påverkar saken. Ge det några dagar så att man hinner se ett samband. Om du efter en vecka fortfarande är lika hårt så försöker du tillföra mer fibrer, t.ex. en frukt till.
Det att munnen och läpparna är torra då du vaknar kan också bero på någonting så enkelt som att du sover med öppen mun och andas via munnen. Eftersom man inte sväljer då man sover så blir det lätt torrt i munnen om man sover med öppen mun, och det behöver inte betyda att någonting är fel.
Jag rekommenderar att du inte stirrar dig blind på antalet kalorier du äter utan istället försöker bygga upp ett sätt att äta som passar dig och som du trivs med. Då man försöker se efter vad man äter och ändra på matvanorna så är det betydligt viktigare att man tänker långsiktigt än att man svälter sig själv.
Om du inte upplever att du får någon fason på magen så tycker jag att du skall boka tid till en hälsovårdare (i skolan eller via företagshälsovården) så att ni får diskutera saken.
Kram,
Tessi