hemorrojd?
21.11.2016
Hejsan, har en kanske lite märklig fråga, vet inte om det är en vanligt problem eller ej, men det är så att jag verkar ha fått någon slags knöl eller kanske mera en svullnad i analöppningen. Vet inte vad det är eller varför jag fått det.
Svullnaden är mjuk och inte knölhård. Den skiftar även lite i blått. Den sitter riktigt i ytterkanten av analöppningen. Den är inte speciellt stor heller, kanske max 1.5 centimeter i diameter. Den gör inte ont inte ens när jag utför toalettbesök, ingen som helst blod, och inga slem eller klådabildningar.
Märkte den idag när jag uträttade mina toalettbesök men vet inte hur länge jag haft den. Troligtvis fick jag den när jag uträttade besöket, kanske tryckte för hårt eller något?
Tror jag fick den idag för märker nog av att det är något därbak som jag inte kände före toalettbesöket.
Så nu när jag förklarat läget och lite så kommer frågan, vad är det?, hur har jag fått den? och hur får jag bort den? Borde jag söka vård? Vill ju inte precis ha någon att titta i min stjärt:)
Märklig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.11.2016
Hej,
Det är inte alls någon konstig, eller ovanlig fråga. Det låter som att det är en hemorrojd som orsakar den lilla knölen vid din ändtarmsöppning. "Hemorrojd" låter ganska hemskt, men om man vet vad det är så känns det inte riktigt lika dramatiskt.
En hemorrojd är alltså ett/flera blodkärl som t.ex. på grund av högt tryck (att man har måstat krysta mycket på wc) blir svullet. Det är alltså som ett litet åderbråck. Det är inte farligt, och går i allmänhet över.
En hemorrojd gör inte nödvändigtvis ont eller kliar (trots att de säger så i tv-reklamerna) och ofta märks de faktiskt inte alls, eftersom de också kan förekomma på insidan av ändtarmsöppningen. Men ibland uppkommer de precis på kanten, eller innanför på ett sätt som gör att de buktar ut. Det är väl sällan någon blir direkt glad över att ha hemorrojder, men det är inte heller någon katastrof.
Det man kan fundera över är varför de uppkommer. Är det så att man t.ex. ofta har förstoppning eller hård mage, eller tvärtom ofta diarré, men på ett sätt så att man går på toaletten och krystar ofta eller mycket? Om man ofta har förstoppning så kan man försöka ändra på sina kostvanor lite så att man t.ex. får i sig mer fibrer, och då brukar problemen lätta.
Om hemorrojden gör ont, eller kliar så kan man köpa en salva eller suppositorier från apoteket utan recept. En salva är t.ex. Sheriproct Neo, men det finns även andra. Salvorna både bedövar lite och hämmar inflamationen inuti blodkärlen.
Om problemen blir värre, om smärtan blir rent outhärdlig eller om man börjar blöda så är det bäst att besöka en läkare och bli undersökt. Jag förstår absolut att det känns som en jobbig sak att besöka läkaren över, men det är som jag redan tidigare skrev ett väldigt vanligt problem och läkare talar om denna sak varje vecka.
Så jag tror att du kan ta det alldeles lugnt. Antagligen går det över av sig själv. Och även om problemet skulle återkomma så är det som sagt ingen katastrof.
Kram
Tessi