Herpes
12.03.2022
Hej,
Så jag var till en läkare idag för de där lymfkörtlarna jag har nämnt tidigare och för jag trodde att jag hade något eksem/ svampinfektion i ljumsken hon kände på lymfkörtlarna hon sa att de var godartade kände lite på magen/halsen dock kom hon fram till att det var herpes som jag hade i ljumseken hur är det ens möjligt? jag googlade på symtomen och typ varenda en passade in på mig hon sa att det typ kommer försvinna till sommaren och sånt, men när jag googlar se värkar det som en sak som är där max 3 veckor och försvinner min har varit där i månader men hela tiden blivit bättre, det kan ju ha varit infekterat men är det ännu rimligt med svullna lymfkörtlar? för att på google står det att de oftast är svullna vid första gången, för mig är det ju tekniskt sett första gången men ja. Det var ju också små blåsor ett tag där i såret men nu är de borta.
Dock tillbaks till lymfkörtlarna hon sa att jag fick fara på blodprov om jag ville men att det inte var någon stress med det, vad är det värsta blodprovet skulle visa om jag tog det int borde jag väl stressa eftersom att hon tycket att de känndes normala så då skulle väl inte blodprovet heller visa något speciellt eller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2022
Hej,
Jag tycker helt enkelt att du skall lita på det din läkare sade, eftersom hen har undersökt dig och tagit ställning till ditt hälsotillstånd. Precis som hon sade så kan du gå på blodprov om du vill - men det är ingenting du behöver stressa över. Om läkaren själv hade trott att det skulle framkomma någonting oroväckande eller överraskande i blodprovet så hade hon nog formulerat det mer som en uppmaning att gå på blodprov, men nu lämnade hon ju det mera upp till dig själv att avgöra så jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över.
Hälsningar
Tessi