Hjälp?!
09.03.2025
Hej Decibel. Dethär är något jag skäms väldigt mycket över men samtidigt något som plågar mig och har gjort till stor del hela mitt liv känns det som.
Förutom att jag lider av psykiska sjukdomar (ocd, ångest och ätstörning) så tror jag att jag har skin picking eller dermatillomani åtminstone känner jag igen väldigt stor del av det som skrivs om det. Hör det till ocd:n ?
-I hela mitt liv har jag rivit mina naglar även skinnet runt naglarna. I korta perioder har jag låtit mina naglar växa ut men så kommer det igen och igen. Jag river så att de blöder och det gör ont. Ofta är jag väldigt omedveten om det.
Jag pillar även med pincett och drar loss hudskårpor från min bröst och även i näsan jätte äckligt jag vet.
Jag vet inte hur jag skall få slut på detta, eller hur jag överhuvudtaget kan ta upp det med någon vårdinstans? Skäms något otroligt.
Sedan 13 års åldern har jag lidit av ätstörningar och ångest samt depression som varit återkommande. Jag har verkligen fått kämpa igenom så otroligt svåra och tuffa tider och ännu står jag med dessa sjukdomar och behöver behandling fortsättningsvis. Det gör mig så ledsen också för just detta tillstånd jag nu är i känns hemskt, skrämmande, skamligt och jag har ont.
Vad skall jag göra? IT
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
18.03.2025
Hejsan!
Att överdrivet plocka på och riva sin hud begränsar vardagen för många människor. Bakom ett sådant beteende finns ångest som man försöker lindra. Väldigt fort blir beteendet en ritual som ger en lättnadskänsla för stunden. Så fort man känner negativa känslor som oro, obehag, sorg, att allt känns tråkigt och meningslös, så vaknar ångesten och beteendet utlöses igen.  Det är inte alls ovanligt att man kan hålla på med beteendet under många års tid flera timmar dagligen. För många är det svårt på egen hand att bryta ritualerna och då får det konsekvenser för det dagliga livet, det blir svårt att sköta skola, jobb och sina sociala relationer. Många skäms dessutom för de skador man orsakat sig själv och vill därför inte visa sig bland andra människor.
Precis som du skriver så är beteendet nära kopplat till OCD, tvångssyndrom. Du har mått dåligt under många år och skriver att du ännu får behandling vilket är jättebra och inget du ska skämmas för. Den mest effektiva behandlingen för detta är kognitiv beteendeterapi. Nu vet jag inte hurudan hjälp du får men den kognitiva terapin fokuserar på att du ska få insikt i hur mycket av din tid som du lägger på att plocka och riva istället för att leva samt att du ska börja förstå och tro på att du faktiskt kan lära dig motstå dessa impulser. För det kan man nämligen! Denna terapi ger dig praktiska verktyg i hur du kan hantera dessa impulser att riva och plocka sönder din hud. Fråga hos den kontakt du nu har om det skulle vara möjligt för dig att få ett utlåtande av din läkare så att du kunde ansöka om kognitiv psykoterapi (om du inte alltså redan har det).
I din situation skulle jag även gärna lyfta upp betydelsen av kamratstöd. Det finns en svenskspråkig förening som heter Svenska OCD-förbundet i Sverige. De ordnar regelbundet digitala träffar för personer som har dermatillomani, alltså ditt tillstånd, där man får möjlighet att träffa andra i samma situation. Ledaren för gruppen är en person som själv har dessa erfarenheter. Jag läser på deras hemsida att de har följande träff denna vecka den 20.3 kl.19.30-21 finsk tid.  Jag tycker du ska maila dem och fråga om du kan delta från Finland till info@ocdstockholm.se . Det är gratis att delta. Deras hemsida är också väl värd ett besök, här finns mycket information och gratis digitala föreläsningar som säkert kunde hjälpa dig. Hemsidan hittar du här: https://ocdforbundet.se/.
Allt gott till dig, hälsningar Camilla