Hoppas inte på cancer
02.12.2016
hej! har haft ont i pungen i 2-3 dagar och undrar vad de kan vara? om det är bra tillfälligt eller permanent och kan vara cancer elr något?ingen stor smärta,sticker till ibland bara. Joe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2016
Hej.
Om det gör ont i pungen och man inte riktigt vet vad det beror på, oavsett om smärtan sitter i hela tiden eller om den kommer och går så är det nog bra att gå och bli undersökt av en läkare.
Jag tror inte att det är frågan om cancer, men det finns ju andra anledningar till att man kan känna smärta i pungen och de kan vara lika viktiga att behandla.
Så gå antingen och tala med din skolhälsovårdare och se om du skulle kunna få en tid till skolläkaren snabbt, eller också besöker du hvc för att bli undersökt. Vänta inte utan gå genast. Du kan antingen gå tillsammans med en förälder eller ensam. Ju tidigare du får tala med en läkare desto snabbare kan du släppa saken.
Kram
Tessi