Hymen
07.04.2025
Hej! Jag har aldrig fått in en tampong eller ett finger längre än 2 cm i min slida. Jag tror att jag har en stängd hymen bara att jag ser två pyyyyttte små hål i i en tjock vägg. Har nog som vanligt min mens så jag har nog ett litet hål iaf, mensen är ungefär 6-7 dagar lång men ändå aldrig så jag blöder riktigt mycket. Mina flytningar är ofta sträng och ”mask” formade och kan detta bero på att hålet är så litet. Jag har haft en spegel och lampa flera gånger i flera positioner och det enda jag ser är en tjock vägg ca 2 cm in. Väggen har ett eller två jätte små knappt synliga hål. När jag googlat ser bilderna lite ut som min. Låter det som att det stämmer att jag har en nästan stängd hymen? Jag är väldigt rädd att söka hjälp och har ingen jag är bekväm att prata om sånt med. Hjälp mig så snabbt som möjligt jag har sån ångest och vet inte om jag har rätt heller. Rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2025
Hej,
Det är verkligen jättesvårt att ge dig något exakt svar på hur det ligger till med ditt underliv då jag inte vet hur det ser ut och inte har någon möjlighet att diskutera saken med dig. Jag tycker att det absolut bästa skulle vara att du kontaktade preventivrådgivningen på din hemort och diskuterade saken med en barnmorska. Vid behov kan ni då boka en tid och antingen barnmorskan eller en gynekolog kan kolla hur det ser ut.
Du behöver inte oroa dig för att de skulle vara hårdhänta eller utsätta dig för en smärtsam undersökning för jag tror nog att alla förstår att i detta fall är det försiktighet som gäller. Det är inte så vanligt att slidkransen är så sluten som du beskriver - men det är inte heller omöjligt och därför tycker jag att det skulle vara viktigt att kolla upp saken.
Du är långt ifrån den enda unga person som är rädd att söka hjälp, men du skall komma ihåg att det är just därför det finns läkare och vårdpersonal - för att man skall ha någon trygg person att vända sig till då man själv oroar sig över någonting. Men ingenting kan göras mot din vilja och det är hela tiden du som har rätt att bestämma över din kropp.
Kontaktuppgifter till preventivrådgivningen hittar du om du googlar på preventivrådgivning + din hemort.
Många kramar,
Tessi