Inget är bra eller överdramatisering
22.11.2024
Det känns som att allt är hemskt medans jag inte känner att jag har någon orsak för det. Jag är väldigt ofta nedstämd eller ledsen. Jag känner ofta för att gråta utan att det går. Jag känner mig utbränd av skolan och jag känner att det bara beror på att jag är lat. Ibland avskyr jag hur jag ser ut medans jag med samma utseende kan känna mig on top of the world. Jag hatar saker jag vet att jag inte kan förändra längre. Det känns till exempel som att jag slösat bort hela min barndom på onödiga saker som inte ens gjorde mig lycklig. På samma gång är jag så rädd för framtiden, jag har ingen aning vad jag ska göra efter skolan. Jag har genom mitt liv ofta hört personer säga "njut av din ungdom det blir värre när du är äldre" och liknande. Det har ofta fått mig att tänka "blir det aldrig bättre än såhär?" och jag har blivit livrädd för att växa upp. Jag är ofta ångestfyld runt personer i till exempel skolan och är ofta hypermedveten om hur jag sitter, går osv. fastän jag vet att ingen skulle märka eller ens bryr sig om jag gör något misstag. Jag har dehär problemen nästan hela tiden men de syns inte på något sätt utåt i mitt liv och jag har inte heller någon aning om varför jag skulle kunna känna dehär sakerna.
Mitt liv verkar perfekt. Jag har vänner att umgås och prata med. Jag har en partner som älskar mig och som jag också älskar. Jag har föräldrar som bryr sig om mig. Jag har goda vitsord i skolan. Jag och en annan partner gjorde slut för lite över ett halvt år sedan, av det var jag länge förstörd av men jag kom över det för ett bra tag sedan. Förutom det finns det inget på det sättet dåligt i mitt liv men ändå känner jag alla de saker som jag nämnde tidigare. Eftersom jag inte ser någon orsak för mig att känna såhär så tänker jag alltid att jag bara är dramatisk och vill att någon ska tycka synd om mig.
Vad är det för fel på mig? Vad är fel?
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
01.12.2024
Hej,
Tack för din fråga, bra att du tog kontakt. Jag vill börja med att säga att det absolut inte är något fel på dig. Det låter som att flera saker staplas ovanpå varandra och jag hör att det är många olika saker som tynger dig just nu. Jag är ledsen över att du mår så dåligt. Det du beskriver låter inte alls ovanligt eller konstigt, utan som upplevelser som säkert alla människor har någon gång i livet. Jag tror det är rätt vanligt att känna att man "inte har rätt" att må dåligt, samt att inte förstå varför man mår dåligt om ens liv ser ut på ett visst sätt. Jag hoppas du tror på mig när jag skriver att det är okej att må dåligt och att man inte behöver ha en "tillräckligt bra" orsak för att "få" må dåligt. Ibland gör vi det bara, även fast vårt liv verkar "perfekt".
Det är också okej att vara och känna sig utbränd från skolan och jag är säker på att dessa känslor inte beror på att du skulle vara lat – lata personer tenderar inte att bli utbrända. Ge dig själv lov att känna det du känner och att bekräfta att dina känslor är sanna. Även saker som inte verkar belastande kan bli det och leda till utbrändhet om man inte mår bra. Det kan vara en bra idé att ta kontakt med skolhälsovårdaren eller en annan yrkeskunnig inom sjukvården för att diskutera ditt ork och vad man kunde göra för att motarbeta dina känslor av utmattning.
Det är inte heller ovanligt eller konstigt att grubbla över saker som man inte kan påverka, att ha ambivalenta tankar kring specifika saker, samt att känna sig ångestfylld i sociala situationer när man mår dåligt. Att en dag avsky sitt utseende och nästa dag känna att man är jättesnygg är nog också något som de flesta upplever rätt ofta. Likaså tror jag de flesta av oss någon gång har grubblat över vårt förflutna, önskat att vi skulle kuna gå bakåt i tiden och ändra på saker, samt kännt en viss bitterhet eller ånger över hur vi spenderat vår tid. På samma sätt är det helt förståeligt att vara orolig över framtiden, speciellt när man är ung och ännu kanske söker sin identitet och plats i världen.
Det är mer än okej och hör även till att vara rädd, men låt inte din rädsla förlama dig. Det är verkligen ingen brådska med att veta vad man vill göra med sitt liv och det är faktiskt inget måste att ha en färdig plan över vad man vill göra efter skolan. Att inte slå fast en plan i sten tillåter dig att vara mer öppen för nya, oväntade upplevelser och att utforska saker du kanske aldrig hade kunnat tänka dig göra och/eller tycka om.
Jag vet att det är störande att höra klyschiga "visdomsfraser" från äldre människor om framtiden och om hur man borde leva, så jag hoppas att det jag skriver inte framstår som ännu ett sådant. Men det blir faktiskt bättre. Det är tillåtet att vara rädd för att växa upp, men låt inte rädslorna ta över. Ett bra tips för att lära sig acceptera sina känslor är att säga till själv ”Okej, jag är rädd. Än sen då? Det får jag vara”. Det finns även en mängd olika gratis övningar för att lära sig hantera och bearbeta sina negativa känslor på mielenterveystalo.fiEgenvårdsprogram för unga. Kolla gärna in dessa övningar om du känner för det. De kan förhoppningsvis hjälpa dig minska dina känslor av ångest, rädsla och nedstämdhet.
Kom ihåg att du inte är ensam och att det finns hjälp att få. Du förtjänar att må bra och känna dig lycklig. Jag hoppas att detta svar är till hjälp för dig och att det snart känns mindre jobbigt. Sköt om dig.
Kram,
Viveca