Inte trygg
10.10.2022
Hej! Lite kortfattat men jag lider av depression, självskadebeteende(röker också), Självmordstankar och har gjort det många år. Jag har ingen hjälp förutom skolcoachen på skolan. Säg inte att jag ska skaffa riktigt hjälp för det kommer aldrig att gå med mina föreldrar.
Okej så nu på senaste tiden har jag tappat kontrollen lite, jag e inte trygg och jag är rädd för vad jag kommer att göra. Har så grova Självmordstankar att jaaa ja liksom inte kommer att klara mig.

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.10.2022
Hej fina du!
Tack för din fråga. Jättemodigt och bra att du skrev in! Att våga berätta för någon om tankar som dessa är det första steget för att saker ska kunna bli bra igen. För fast det kanske inte känns så för dig just nu, så finns det ALLTID ett hopp för att saker kan förbättras! Men det kräver ofta att man låter andra hjälpa en. Vi människor är i grunden flockdjur, och det är inte meningen att vi ska behöva bära på allt själva.
Jag tycker att det låter på dig som att du skulle vara öppen för någon typ av hjälp ändå själv, fastän du tänker att dina föräldrar inte skulle gå med på det? Här är det som är bra med det – du behöver inte deras tillåtelse för att söka hjälp för ditt EGET mående. Du kan göra det ändå. Det är bra att du är i kontakt med skolcoachen! Kanske kan du ta kontakt med kuratorn också, och berätta att du skulle vilja ha hjälp med ditt mående för att du inte känner dig trygg, och att du känner att du kan bli till en fara för dig själv ifall du inte får hjälp? Ifall du inte alls vet vad du ska säga så kan du bara visa dem den här frågan som du skrivit in. Håll bara fram telefonen, visa frågan, och säg att ”det här skulle jag vilja få hjälp med”. Så får de ta det vidare från deras ände.
Självmordstankar kan vara helt superjobbiga att ha, och också skrämmande. Men de är inte hemskt ovanliga, och man ska inte skämmas för att man har dem. Det som hjälper är att prata med någon – och de som jobbar med mental hälsa SKA kunna ta emot den diskussionen utan konstigheter! Det finns de som jobbar med mental hälsa för att man ska ha någon att svänga sig till med sånt här, på samma sätt som man går till en läkare med ett brutet ben eller nåt annat fysiskt.
Det kan vara att du skulle behöva hjälp från en psykiatrisk sjukskötare, de finns på din hälsostation. Ifall du inte tror att dina föräldrar kan hjälpa dig eller vill skjutsa dig dit ifall du behöver skjuts – så ta kontakt med de som jobbar med ungdomsuppsökande verksamhet i din kommun. De kan hjälpa med allt sånt här. Googla ”uppsökande ungdomsarbete” + din kommuns namn så borde du få upp kontaktuppgifter.
Ifall du också vill chatta med någon anonymt så kan du vända dig till Ärligt Talat-chatten, de har både handledare och psykolog där.
Jag önskar dig allt gott! Skriv in igen om du vill berätta mera.
Kram, Kix