Järnbrist
30.12.2024
Hej! Hu vet man om man har järnbrist? (Som förutom att man far å tar nå blodprov eller va de nu e)
Å om man nu int sku råka ha de men ha liknande symtom som typ trötthet, blekhet, orkeslöshet å svaghet, va sku de kuna va isåfall?? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2025
Hej,
Det är inte alltid så lätt att upptäcka järnbrist eftersom symtomen är ganska allmänna och diffusa. Precis som du själv skriver så är de vanligaste symtomen trötthet, yrsel, blekhet, andfåddhet, hjärtklappning och huvudvärk. Med tanke på den ålder du befinner dig i så är det inte alls ovanligt att man kan uppleva järnbrist.
Lättast tar du reda på det genom att gå på blodprov där man kollar upp saken. Ibland kan järnbristen upptäckas bara av att kolla hemoglobinet med ett litet blodprov som din skolhälsovårdare kan ta från ditt finger, men ibland upptäcks det först genom ett blodprov vid laboratoriet där man kollar järndepåerna i kroppen.
Mitt förslag är att om du nu upplever de klassiska symtomen på järnbrist att du skulle försöka få i dig mera järn genom din kost. Försök äta mer gröna grönsaker (spenat, broccoli) kött, ägg och skaldjur. Det finns också kosttillskott som du kan köpa på apoteket som du kan ta. Vill du kolla upp saken så föreslår jag att du diskuterar det med din skolhälsovårdare så kan hen lägga en remiss till provtagning eller hjälpa dig komma i kontakt med en läkare som kan göra det.
Kram,
Tessi