Kallsvettas
07.04.2025
Hej! Jag har problem med kallsvettning under natten då och då. Jag vaknar på natten av att jag nästan fryser och är helt kallsvettig, oftast runt halsen och ibland på benen. Jag har märkt att det ibland kommer då jag kan slappna av efter en del ångest och stress men vet inte om det har något samband. Vad kan det bero på och är det något jag måste kolla upp?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2025
Hej,
Kallsvettningar på natten kan egentligen bero på nästan vad som helst - eller ingenting alls. Det är helt normalt att man ibland kallsvettas och det behöver alltså inte betyda att någonting skulle vara fel. Alla kroppar fungerar lite olika, och kroppen är så att säga igång hela tiden, även fast du sover. Så till exempel hormonerna och de normala variationerna i dessa nivåer som sker under månaden kan vara en orsak, men likaså kan ångest och oro, infektioner med mera. Spontant kommer jag ändå inte på en enda anledning till att svettas på natten som i sig skulle vara anledning att uppsäka vård. Visst finns det sjukdomstillstånd där kallsvettningar är ett symtom - men det är sällan det enda eller mest tydliga symtomet på någonting.
Mitt förslag är därför att du skulle föra dagbok över när svettningarna förekommer så kan det kanske vara lättare att se om det finns ett samband med t.ex din menscykel. Om du inte hittar något samband eller om saken oroar dig så kan du ta upp saken till diskussion med en sjukskötare eller hälsovårdare vid hvc så kan de vid behov boka tid till en läkare.
Kram,
Tessi