Kind fett
24.02.2022
Hej.
Jag undrar om man kan via skolhälsovården boka tid till kosmetisk kirurgisk procedur angående fett minskning på den inre sidan av kinden? Jag upplever att jag har mycket fett och biter insidan av kinden rätt ofta, vilket är irriterande och smärtsam. Det kommer perioder då jag kontinuerligt biter dem oberoende om jag äter och tuggar eller inte, och det blöder då. Under tiden det inte läkt svider det. Det händer inte ofta att det blir så men att jag regelbundet har kidn fettet mellan tänderna är irriterande. E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2022
Hej,
Jag är inte säker på att det finns något sådant ingrepp som du beskriver, eftersom slemhinnan inuti munnen av naturen ligger mot tänderna. Det är helt enkelt meningen att det skall vara så att kinden på insidan av munnen vilar mot tänderna. Skulle det vara luft mellan tänderna och kinderna skulle det i sin tur eventuellt leda till problem med torrhet i munnen och skador på tänderna som följd av det.
Jag förstår att det är smärtsamt och irriterande att bita sig i kinderna så att det blir sår. Då det händer så blir man förstås också svullen vid själva såret vilket gör att man lättare biter sig. Det du kan fundera över är om det finns några samband i när du biter dig, är det t.ex. så att det är någonting du gör i sömnen?
Det jag föreslår att du börjar med är att boka en tid till tandläkaren som kan undersöka dina tänder för att se att ditt bett är normalt och att du inte har några extra vassa kanter på tänderna som gör att du lättare får sår. Om det skulle vara så att det skulle vara aktuellt med någon form av ingrepp för att åtgärda saken så tror jag att tandläkaren är den första som bör ta ställning till saken.
Kram,
Tessi