Knak i foten
05.10.2014
Hej! Idag steg jag jättekonstigt med foten och det knakade högt. Det gör lite ont när jag går men foten har inte blivit svällde eller någonting. Nu är det så att vi ska till södern på torsdag, kommer foten att ha blivit bra tills det? Knakfot

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2014
Hej Knakfot!
Nu råkar det sig så att vår Tessi, som är hälsovårdare, är på jobb på Decibel nästa gång först nu på onsdag, och på torsdag åker du till södern. Därför tycker jag att om den ännu gör ont när du använder den nu när du läser det här, så gå till skolhälsovårdaren!
Hälsar undomsinformatören Liselott
Hej.
Antagligen är det ingenting allvarligt. Man kan stiga "ganska mycket snett" utan att det behöver göras någonting åt saken. Jag tror att din fot hinner bli alldeles bra. Vill man påskynda förbättringen är det bra att hålla foten i högläge medan man sitter stilla (t.ex. lyfta upp foten på en annan stol) och att undvika att överbelasta foten medan den gör ont.
Hoppas att du är i semesterskick!
Tessi