knölar i nacken
22.03.2017
Hej! de senaste månaderna har jag haft sjukt i axlarna och nackområdet och många muskelknutar tror jag. För en månad sen började jag få nackspärr allt oftare och nu har jag nästan lite huvudvärk hela tiden(jag har aldrig nästan huvudvärk). Dessutom är mina lymfkörtlar på halsen uppsvällda fast jag inte är sjuk eller förkyld. Och så har jag en knöl på ena sidan i nacken, just där skallbenet börjar, knölen är hård och gör ont när jag rör den. Jag har haft den nu i 3 veckor och den går inte bort. Jag funderar på att först gå till massören och se om han kan säga om det har med musklerna att göra,annars måste jag väl gå till hälsovårdaren då.. orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2017
Hej.
Det att axlarna och nacken är spänd är förstås en sak för sig. Där är det säkert bra om du har möjlighet att besöka en massor eller fysioterapeut som kan hjälpa dig få ordning på musklerna. Till en fysioterapeut kan man ibland slippa via skolläkaren så ta och diskutera saken med din skolhälsovårdare.
De andra knölarna du beskriver låter som svullna lymfkörtlar. Man har lymfkörtlar på många olika ställen på kroppen och deras uppgift är att ta hand om immunförsvaret. Du skriver att lymfkörtlarna är svullna trots att du inte har varit förkyld, men det kan ju också innebära att de gör exakt det som de borde göra - d.v.s. skyddar dig mot infektioner genom att de reagerar. Lymfkörtlar kan vara svullna eller förstorade under en ganska lång tid utan att det är ovanligt eller oroväckande. Försök undvika att klämma på dem eftersom de kan bli mer ömma eller irriterade av det. Följ helt enkelt med dituationen och om de fortsätter vara förstorade i flera veckor till så kan du besöka din skolhälsovårdare och hon kan lägga remiss till blodprov för att kolla upp att allting ser ok ut.
Ta en sak i taget, det ordnar nog upp sig.
Kram
Tessi