Könssjukdomar
26.06.2024
Kan man få könssjukdomar från t.ex toaletter eller någon annans urin?
Hur vet man om man har haft könssjukdomar tidigare i livet men inte märkt? Kan t.ex klamydia läka av sig själv så man sedan inte kan se det på prover senare?
Är det möjligt att ha t.ex klamydia utan att märka det och sedan bli steril av det som kille?
Ber om ursäkt för flera frågor i en.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2024
Hej,
Bra att du frågar då någonting känns oklart.
Det är ytterst osannolikt att du skulle smittas av en könssjukdom via t.ex. offentliga toaletter, så det behöver du inte oroa dig över. Men det finns könssjukdomar som inte ger några symtom alls - så om du vet att du har haft oskyddat sex med någon så är det enda sättet att veta om du är frisk eller inte att du testar dig. Som ett exempel så är upp till 75% av alla som smittats med klamydia helt symtomfria - så de allra flesta vet inte om det. Och det är förstås anledningen till att det det fortsätter spridas då det varken syns eller känns.
Idag testas t.ex. klamydia vanligen med urinprov så det är ingen svår sak. Du besöker eller ringer helt enkelt till hvc och ber dem lägga en remiss till provtagning och sedan besöker du hvc och ger ditt urinprov. Klamydia går inte över av sig själv utan behöver behandlas för att det skall försvinna, och risken med att gå omkring med obehandlad klamydia är t.ex. sterilitet eller andra trista följdtillstånd, så om du inte är 100% säker på att personerna som du har haft sex med har varit friska så skall du testa dig.
Kram,
Tessi