Konstig magsjuka
23.05.2022
Hej!
Jag fick för en vecka sedan någon underlig magsjuka som kom plötsligt. Det kom ur båda ändorna och jag blev totalt däckad och sängliggande i 3 dygn. (Tis, ons, tors) . Med detta kom även en ryggvärk utan dess like. Ryggvärken sitter i ländryggen och känns liksom i skelettet pånågotvis. Även armarna är extremt sjuka.
Är tillbaka på jobb men är utpumpad på energi pch har vansinnigt sjuk rygg ännu. Och har otroligt dålig aptit. Jag har levt på novelle vatten och blåbärssoppa sedan sista gången jag spydde. Kan man få ryggvärk av magsjuka?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2022
Hej,
Antagligen hänger ryggvärken och magsjukan ihop på något sätt eftersom de dök upp samtidigt, även om jag inte på basen av detta vet vad det beror på.
Magsjuka är förstås en påfrestning för hela kroppen, så det är inte ovanligt att det kan finnas andra symtom som dyker upp i anslutning till det. De kan bero på t.ex. vätskebrist eller saltbrist. Oftast försvinner de då man igen vågar äta normalt så att vätske- och saltbalansen i kroppen återställs. Det är ganska vanligt att aptiten är dålig till en början, men försök att få i dig små portioner eftersom din kropp behöver det för att kunna återhämta sig. Men om ryggvärken skulle bli värre eller om den inte går över trots att du börjar äta normalt så tycker jag att du skall uppsöka en läkare som kan ta ställning till saken.
Kram,
Tessi