Konstiga tår...
25.04.2017
Hej!
Jag hatar när mina fötter är varma, kan t ex inte duscha varmt mer än kanske 15min utan att de blir röda och kliar. Jag sover alltid med fötterna utanför täcker och går ofta barfota hemma. Mamma och pappa säger ofta att jag har jättekalla fötter, men jag fryser väldigt sällan om fötterna. Mina tår växlar från att vara normalfärgade till ibland röda/vita, men oftast blir de lila eller till och med gråa, ofta lila på ovansidan och gråa under, alltså verkligen gråa. Får inte stickningar i fötterna så jätteofta, kanske max en gång/vecka, men får ibland känslan av att jag inte riktigt har så mycket känsel i tårna. Detta har pågått minst 1,5 år men tror att det varit så längre. Är detta ofarligt eller något man ska kolla upp? Okreativ när det gäller sånt här

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2017
Hej,
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro om dina fötter :) Antagligen är det helt normalt. Man kan anta att det helt enkelt har att göra med blodcirkulationen i dina fötter att de är anabba med att reagera, både att du är känslig för att få varma fötter och att de lätt blir lila/grå.
Jag tycker att du skall ta upp saken med en läkare nästa gång du går på rutinkontroll, bara för att läkaren skall få ta ställning till saken. Men jag tror som sagt inte att det är någonting som är allvarligt eller fel.
Kram
Tessi