Lymfkörtlar fortsättning..
19.02.2022
Efter att jag var till en näsa/hals/öron speciallist sa hon att allt var okej och att jag INTE skulle oroa mig. Jag har märkt att min lymfkörtel i nacken har börjat minska men resten är samma och den på halsen sa hon att var på ett sådan ställe att jag kanske skulle kunna känna den hela mitt liv det var ju också den de tog ultraljud på. Men här är problemet min lymfkörtel under hakan har blivit typ under en natt blivit större (eller i alla fall under två veckor) den är ändå under 1cm men jag visade nog den åt henne för två veckor sedan då hon sa att det var okej, den är typ 2x större nu än vad den var när jag visade åt henne, den är rörlig men inte öm (de är resten av min lymfkörtlar också) som var helt okej enligt henne.
Jag tror inte den ens var svullen när jag visade den åt henne men nu är den det
två i min familj är sjuka och jag hade lite huvudvärk i går jag har dessutom lite halsont med det kan vara för att jag har petat i området.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2022
Hej,
Lymfkörtlarnas uppgift är att reagera då kroppen utsätts för olika smittor, så det att lymfkörtlarna sväller då man blir sjuk är ett tecken på att ditt immunförsvar har kickat igång. Du skriver att två i din familj är sjuka och att du själv har huvudvärk så det är helt rimligt att tro att ditt immunförsvar jobbar och att det är därför dina lymfkörtlar har ändrat storlek.
Du har ju kollat upp saken med en läkare som undersökte dig, och bara för att dina körtlar nu är mer svullna betyder inte att det skulle vara större risk att någonting är "fel" med dig än det var då du blev undersökt. Försök att slappna av. Undvik att klämma på lymfkörtlarna mer än nödvändigt eftersom de kan bli irriterade av det, låt dem sköta sitt jobb helt enkelt.
Det låter lite som att du har svårt att släppa denna sak, och ibland kan det vara ett tecken på att det egentligen är någonting annat som "stör en", så jag tror kanske att du skulle må bra av att tala med någon. I den skola som du går finns det möjlighet att få tala med en psykolog, så det kunde du fundera på. Börja t.ex. med att gå och prata med kuratorn, hälsovårdaren eller skolcoachen så kan någon av dem säker hjälpa dig att boka en tid.
Kram,
Tessi