Lymfkörtlar i hela min kropp
28.02.2022
Jag har en del svullna kymfkörlar i mitt huvud som är kollade av en läkare och dom var fine
Igår hittade jag dessutom en lymfkörtel nere i högra armhålan (1cm stor, rörlig och öm) och två jätte högt uppe på ljumsken nästan ut på benet (på båda sidorna) rörliga, små och oömma min lillebror har också såna på helt samma ställe.
Nu är jag helt övertygad om att jag har cancer och jag mår inte bra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.03.2022
Hej,
Om din kropp för tillfället  håller på och kämpar mot t.ex. en förkylning (eller om nån annan i din familj är sjuk för tillfället, eller om du själv nyligen varit det) så är det helt rimligt att lymfkörtlarna i din kropp känns eftersom immunförsvaret jobbar. Det är det som är lymfkörtlarnas uppgift och inte ett tecken på att någonting är fel.
Du skriver att du har varit och kollat upp lymfkörtlarna i huvudet och att de var okej, så försök att slappna av och låta din kropp göra sitt jobb. Alla människor har lymfkörtlar över hela kroppen, de skall finnas där. Det är inte ett tecken på sjukdom utan tvärtom.
Jag tror att det skulle vara bra om du gick och diskuterade saken med skolhälsovårdaren nästa vecka. Om hon ser att det finns någon anledning till det så kan ni boka en läkartid. Men jag tror först och främst att du borde få diskutera din rädsla med någon och då kan hälsovårdaren vara ett bra ställe att börja.
Kram,
Tessi