Många svullna lymfkörtlar
31.01.2022
Jag tror att jag har många svulla lymfkörtlar en i halsen, under hakan, nacken och bakhuvudet huvudet dock inte på några andra delar av kroppen.
Den i halsen har jag redan kollat upp där de inte hittade något samt jag tror att hon kände på den i hakan (men jag kommer inte helt ihåg) de tog ju ultraljud över hela halsen men inte bakhuvudet och den där knölen i nacken
Den där på bakhuvudet är symetrisk en är större på vänstra sidan men min lillebror har också en sån.
Sen den där i vänstra sidan av nacken är 1cm stor och det är väl kanske en fettknöl int vet jag.
alla de här knölarna rör på sig.
Jag är inte sjuk på något annat sätt
det här är väl säkert cancer eller nå så jag är ganska rädd
Läkare Heidi svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.02.2022
Hej!
Det låter som förstorade lymfkörtlar eller fettknölar som finns under huden. Även huvudet/skallbenet är ju rätt knöligt precis där bak i nacken. Tror inte du behöver oroa dig för cancer, speciellt inte om du redan har besökt någon som kollat upp det med ultraljud! Där skulle de i så fall ha sett om det fanns avvikelser på dina knölar.
Men om du ännu oroar dig och har svårt att släppa saken, så kan du säkert boka en ny tid för att kolla upp också de andra knölarna som de inte kollade sist. Men knölar betyder nog inte automatiskt cancer, jag (Kix) har själv jättemycket knölar överallt men inget av det är något farligt, utan just bara lymfkörtlar modell större :) Vissa människor är helt enkelt bara ”knöligare” än andra!
Mvh, Kix och Heidi