Obehaglig känsla under revbenen
02.11.2020
Hej!
Jag har nu under en längre tid, ca ett halvår tillbaka haft en obehaglig känsla på högra sidan under revbenen. Till höger och uppåt från naveln, precis vid bröstkorgens / revbenens slut. Nu den senaste månaden har obehagskänslan blivit lite värre vilket också är anledningen till att jag hör av mig.
Jag kan känna en ”buktning” på höger sida som jag inte har på vänster sida och den känns skarp och öm när jag trycker på den. När jag känner på ryggen känns revbenen ömma på högra sidan men inte på vänstra. Vad kan detta bero på?
/väldigt orolig och rädd :))

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2020
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för de symtom du beskriver, men eftersom jag inte har någon möjlighet att undersöka dig och ställa tilläggsfrågor så tycker jag att du skall boka tid till en läkare som kan ta ställning till alla dina symtom och lugna dig. Jag har ingen möjlighet att på basen av denna information gissa vad symtomen beror på, men även om jag är rätt säker på att du inte behöver oroa dig så tror jag inte heller att det lyckas lugna dig.
Så boka en tid till en läkare på hvc och berätta om dina symtom. Skriv på förhand ner vilka saker då skall ta upp med hen så att du minns allting. Efter läkarbesöket kan du förhoppningsvis andas lugnare. Men det är bra att du skriver in då du bekymrar dig, kanske det kan hjälpa lite att få skriva ner sina tankar även om jag inte kan ge något konkret svar.
Kram
Tessi