ont i magen
18.01.2017
Hej, nu e de så att jag i snart 5 års tid har haft ont i magen cirka 3-15 gånger varje månad på kvällen/natten. Och sen när jag vaknar på morgonen efter så är det som om inget hade hänt. Vissa gånger gör det inte så ont, men jag känner av det, andra gånger gör det så ont att jag helt seriöst tror att jag ska dö. Har nu i ett halv års tid följt med och kollat, så de har hänt både när jag har varit hemma och borta, ätit bra/dålig mat, varit stressad/inte, haft mens/inte. Hittar ingen orsak till att jag skulle ha ont i magen... Ska jag söka hjälp eller lära mig att leva med det?! L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2017
Hej,
Jag tycker absolut att du skall tala med en läkare om saken. Ibland kan det vara svårt att på egen hand reda ut vad det beror på, och då kan det behöva tas prov för att kolla upp vad det kan bero på, men det är jättebra att du har följt med det ett tag och kommit fram till att du iaf inte kan se några tydliga samband med t.ex. mat eller mens.
Ring till hvc och boka en läkartid så får ni börja där. Ibland är det inte alldeles lätt att hitta själva orsaken, men det är viktigt att ni kollar upp saken och att du får hjälp, för du skall inte behöva lära dig leva med smärtan eftersom det nog oftast går att åtgärda.
Sköt om dig!
Kram
Tessi