Ont i magen
31.03.2025
Hej!
Jag har extremt ont i nedre delen av magen, och det går inte om fast jag tar värkmedicin. Det känns ungefär som mensvärk fast ännu värre och pågår en hel dag. Vad kan det bero på?? Ajjj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2025
Hej,
Bara på basen av din fråga är det jättesvårt att veta vad det är som orsakar dina smärtor. Om det är återkommande så tycker jag att du skall försöka anteckna t.ex. i din kalender eller din mans-app när du har dem, så kanske du kan se ett samband med din menscykel. Är det t.ex. så att smärtorna alltid dyker upp vid ägglossning eller kan de komma när som helst under månaden utan koppling till din menscykel?
Men egentligen oavsett vad smärtorna beror på så skulle det vara bra att ta upp saken med en läkare eftersom de är återkommande och du skriver att värkmediciner inte hjälper. Läkaren måste då utreda om smärtorna kommer från matsmältningen/tarmarna eller om de kommer från t.ex. livmodern/äggstockarna. Det du själv kan göra innan du besöker en läkare är att försöka vara uppmärksam på om smärtorna har något samband med vad du äter eller hur din mage fungerar i övrigt (har du t.ex. förstoppning/diarré o.s.v.)
Kort och gott; försök föra dagbok över vilka dagar du känner smärtorna och om du kan hitta några samband mellan värken och menscykel, matvanor, magfunktion o.s.v. Sedan bokar du en läkartid och diskuterar vad som behöver göras, om det är en utredning, undersökning eller "bättre" värkmediciner.
Kram,
Tessi