Panikångest i skolan
07.01.2025
Hej! Jag jag har haft panikångest nu i kanske 2 år men allt blev värre i höstas då jag började i novia. Jag får panikattacker nästan varje dag jag är i skolan. Jag mår illa, känner mig svimfärdig och svettas.(Jag har svimmat en gång av en panikattack) Jag vet inte varför, men jag tycker det är väldigt jobbigt. Detta har gjort att jag ofta är hemma från skolan och gör uppgifter hemma istället. Tidigare när jag gick i yrkesskola så tyckte jag om att gå till skolan, men så är det inte längre. När jag håller på att få en panikattack så försöker jag göra olika övningar typ andningsövningar osv men ingenting verkar fungera. Jag har pratat med min pojkvän och vänner om detta och de har försökt hjälpa mig. Ofta innan jag åker till skolan försöker jag ha som mål att vara där så länge jag klarar av t.ex om jag har skola 9-15 så försöker jag vara där så länge jag klarar av. Jag vet inte vad jag ska göra och hur jag ska få detta att sluta, jag skulle vilja ha ångestdämpande medicin men vet inte om det finns receptfritt. Hoppas ni kan ge några tips.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar.
Ledsen att höra att du lider av panikångest och att det nu förvärrats då du börjat studera vid högskola. Du skriver att du får panikattacker nästan varje dag i skolan och att du inte vet varför du får dem. Har du talat med någon professionell om din panikångest? Om inte, tänker jag att det skulle vara dags nu. Jag kan bra förstå att tanken av att tala om det också kan kännas ångestfullt, nervöst, skrämmande och/eller stressigt, men eftersom du drabbas av panikattacker så ofta att det påverkar ditt dagliga liv tänker jag att du behöver få hjälp.
Vad bra att du kunnat berätta om ditt mående till din pojkvän och dina vänner, som försökt hjälpa dig enligt bästa förmåga. Du är omringad av otroligt fina personer. Det är ändå bara till en viss mån som dina nära och kära kan hjälpa dig. Ångesten ska inte få styra ditt liv eller stoppa dig ifrån att göra sådant som du verkligen vill göra. Du förtjänar att få all hjälp och stöd du kan få för att tackla dina ångestkänslor för att sedan kunna studera utan panikattacker.
På basen av det du skriver tolkar jag det som att du lider av panikattacker enbart i skolan, alltså inte hemma eller annars på fritiden, vilket kunde tyda på att det är något i skolan som triggar igång din panikångest. Är du nöjd med ditt val av studieinriktning? Tycker du om dina studier? Har du vänner i din klass? Har du deltagit i några evenemang som ordnats för förstaårsstuderande? Nya situationer kan väcka främmande känslor i oss, sådana känslor som man nödvändigtvis inte upplevt tidigare. Förändringar kan också kännas otrygga och även ångestfulla. Vissa tycker om och trivs med förändringar medan andra tycker att förändringar är det absolut jobbigaste som finns. Det som man är van vid är ju det som ofta känns tryggast, och då det sker en förändring behöver man många gånger hitta trygghetskänslan igen. Trygghetskänslan kan skapas i och med att man lär sig hur saker och ting fungerar i den nya skolan, att man börjar hitta fram i den nya byggnaden, att man får nya vänner eller att man känner att man är en del av gemenskapen, att man får vara med helt enkelt.
Nu vet jag inte hur din situation ser ut, men oavsett hur det har gått för dig så här långt, behöver det inte betyda att det alltid kommer att kännas så här med dina studier. Det är svårt i början, det tror jag nog att de allra flesta som går på högskola skulle skriva under. Jag är jättestolt över dig som ändå försöker fara till skolan och ta dig igenom skoldagarna, även om det säkert känns både jobbigt och tungt. Det ska trots allt inte behöva kännas så jobbigt och tungt att studera som du beskriver i din fråga och du ska definitivt inte behöva hitta lösningar på egen hand. Våga ta kontakt med en professionell - du är inte ensam.
Jag listar här under några ställen, som du kan vara i kontakt med för att få hjälp och stöd med ditt mående.
• Studenternas Hälsovårdsstiftelse (SHVS): Studenthälsan erbjuder också mentalvårdstjänster (psykolog, psykiater), vilka du har tillgång till om du betalat FPAs hälsovårdsavgift för högskolestuderande. Nu vet jag inte vilket av Novias enheter du går på och i vilken stad, men du hittar mera information om SHVS här.
• Studievägledare vid Novia: Du kan alltid ta kontakt med en studievägledare vid din nuvarande skola för att diskutera om din skolgång och tillsammans fundera på lösningar. Du kan alltid vända dig till studievägledaren för att diskutera din studieförmåga. Kontaktuppgifter hittas här genom att skriva ”studievägledare” i sökfältet.
• Ungdomsstationer Klaara & Fiilis: Ungdomsstationerna erbjuder avgiftsfritt samtalsstöd och rådgivning konfidentiellt utan remiss. Du hitta mera information samt kontaktuppgifter här.
• Uppsökande ungdomsarbete: Oberoende var du bor kan det uppsökande ungdomsarbetet hjälpa dig med att hitta en passlig hjälptjänst för dig att kontakta, hjälpa dig med att ta kontakt och också komma med dig till första besöket som stöd om du så önskar. Uppsökarna kan alltså stöda dig under varje steg, så att du inte behöver klara det här ensam. Du hittar kontaktuppgifter till det uppsökande ungdomsarbetet genom att googla uppsökande ungdomsarbete + den kommun du är bosatt i just nu.
Hoppas det här var till någon hjälp. Kom ihåg att du är värdefull just så som du är, din panikångest definierar inte dig <3
Stora styrkekramar, Lila