Psykiskt sjuk?
04.05.2017
Hej! jag har en fråga om mig själv. Jag går i skola som alla andra men känner mig inte som alla andra. Har länge funderat på om jag har någon sjukdom eller något som gör att jag inte är som alla andra. Jag har sökt på psykologitest.se och hittar sjukdomen GAD som jag känner igen mig i allt som står där. Ska man gå och bli testad på det så att man får papper på det eller är det något man inte kan göra? För det stör verkligen min vardag som det är just nu. MVH lilla jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.05.2017
Hej.
Till en viss del är ångest och oro helt normalt, speciellt hos personer i din ålder. Men om oron och ångesten börjar ta över vardagen och man känner att det begränsar ens liv så kan det vara frågan om någonting som man kanske behöver hjälp med.
På sidan du talar om (psykologitest.se) kan du ju kolla vilka poäng du får i testet som mäter GAD (generaliserat ångestsyndrom). Jag tror ändå inte att du skall fästa alldeles för stor vikt vid resultatet. Det kan ge en fingervisning om hur du mår - men det berättar inte hela sanningen, och i sig är GAD ingen sjukdom utan mer ett samlingsbegrepp för ett sinnestillstånd som kan ändra på ganska kort tid.
Jag tycker att du skall försöka hitta någon att tala med, en kurator eller psykolog t.ex. Du kan också börja med att besöka din skolhälsovårdare. Poängen är inte att du skall få något "papper" på att du lider av någonting, uatn att du borde få hjälp med att hantera din ångest så att du börjar må bättre. För man kan börja må bättre, bara för att du mår sämre just nu betyder inte att du alltid kommer att göra det.
Jag tror att alla ungdomar (och vuxna också för den delen) ibland känner att de inte är som alla andra, men givetvis skall man ändå ta känslan på allvar och göra det man kan för att börja må bättre. Så jag föreslår att du börjar med att gå och tala med någon.
Kram
Tessi