Rädd för cancer
23.03.2025
Hej! Jag är rädd för cancer och har alltid varit det. Jag är så pass rädd att jag tänker på det varje vecka och det påverkar min vardag. Nu kanske jag innbillar mig men jag har hittat en ”knöl” och började förståss googla på cancersymptom och jag tror att några stämmer in på mig. Finns det möjlighet att gå och ”kolla upp sig” hos en läkare, eller kan skolhälsovårdare göra det eller hur ska jag ta mig till väga? Anonym tjej 15år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2025
Hej,
Jag förstår din rädsla och du skall veta att du är långt ifrån ensam om den. Det är många, både ungdomar och vuxna som känner samma rädsla som du, och anledningen till att det är just cancer som skrämmer en är kanske just det att det känns så vanligt och så oförutsägbart. MEN jag kan försöka lugna dig med att de flesta knölar man har i kroppen INTE är cancer utan helt ofarliga och "vanliga" saker.
Min första fråga till dig skulle vara hur länge du har haft knölen och om den har förändrats sedan du märkte den? Nästan överallt i kroppen har man lymfkörtlar som ibland i samband med t.ex. infektioner kan svullna och bli mer kännbara. De kan också vara ömma precis som du beskriver. Ett annat alternativ kan vara att det är en inflammerad hårsäck, för även dessa kan bli smärtsamma och svullna trots att de inte alls är farliga utan för det mesta går över av sig själv.
Om just denna knöl gör dig väldigt olycklig och rädd så föreslår jag att du går och talar med din skolhälsovårdare. Hen kan då börja med att ställa frågor till dig (t.ex. hur länge du haft den, om den har förändrats i storlek, hur stor den är) och på basen av detta kan hen ta ställning till om du behöver träffa en läkare. Jag kan inte säga om din hälsovårdare kommer att undersöka knölen (det är olika på olika ställen) men jag gissar att hälsovårdaren ganska lätt skulle kunna avgöra genom att undersöka dig om knölen är helt harmlös eller om den behöver kollas upp.
Jag tror att det är osannolikt att det skulle röra sig om någonting farligt på basen av det du skriver.
Kram,
Tessi