regelbundet uppsvällda fötter
23.11.2014
Hej!
Under ett par månader nu har mina fötter svällt upp regelbundet, utan att jag förändrat mina levnadsvanor på något märkvärt sätt. Ibland tar det t.o.m ont när jag går på grund av svullnaden, vad kan detta bero på? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2014
Hej anonym!
Vår egen sexualrådgivare-hälsovårdare Tessi jobbar nästa gång på Decibel nu på onsdag, kan du vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
Svullna fötter kan ju bero på lite olika saker, och det är inte lätt att ge något säkert svar såhär utan att känna till situationen alls. Orsakerna till att fötterna svullnad är att det samlas mer vätska än normalt i vävnaderna, men orsaken till varför det samlas vätska i vävnaderna kan vara olika, det kan vara ett tecken på någon sjukdom, men det kan också bero på t.ex matvanor och ansträngning.
Jag tycker att du skulle gå och tala med en hälsovårdare/läkare om saken, så att de får ta några grundläggande prover och avgöra om det är någonting som behöver åtgärdas.
Kram
Tessi