Ryggont
07.02.2016
Hallå där! Jag har väldiga problem med ryggen. Jag är en 16årig tjej, och har scolios. Och min rygg är väldigt sned, och vid gränsen till att man skulle behöva behandla scoliosen. Men eftersom att jag inte växer någå mera så valde läkaren att låta det vara. Och sa att jag inte kommer ha mera problem med ryggen (t.ex ont osv)än vad en människa utan scolios har men det har jag visst. Har ont i princip hela tiden.Har ont i hela ländryggen, liksom strålar ut från ryggraden, och så har jag även stickningar i ryggen. Blodcirkulationen i benen är också otroligt dålig. Domnar lätt bort när jag sitter, eller ligger ner. Och har kalla fötter jämt. Så jag började på fysioterapi men kan inte säga att det har hjälpt så mycket. Kanske lite. Ibland blir det så sjukt så jag inte kan sitta utan måste stå upp. Eller ligga ner med benen i 90•. Och jag har försökt få hjälp men det blir inte till något. Kan det vara scoliosen som är boven i det hela eller kan det va något annat? Scoliosis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2016
Hej,
Jag tycker absolut att du skall gå och tala med en läkare om dina problem. De har nog kanske inte riktigt förstått situationen, för att ha sådär ont i ryggen är ju definitivt inte normalt. Det behöver ju inte betyda att det skulle kräva några stora ingrepp, men en läkare behöver nog få veta - och ta ställning till ditt problem.
Att hela tiden gå omkring och ha ont blir tungt på alla tänkbara sätt, dels blir man ju fysiskt trött av att ha ont hela tiden, och det är oundvikligt att det även påverkar humöret. Det är förfärligt irriterande om det känns som att man har försökt få hjälp för en sak men att ingenting händer, men då måste man helt enkelt fortsätta försöka få hjälp. Ring pånytt till hvc och boka en läkartid eller beroende på vad du har för försäkring kanske du kan gå privat? (du kan kolla upp saken med dina föräldrar)
Jag hoppas att det ordnar sig!
Kram
Tessi