Sår på näsan som inte läker
07.12.2016
Hej! Jag bor för tillfället utomlands. Jag tror det var för ca 3-4 månad sedan som jag haft en liten fläck på näsan, som lite extra skorv. Jag trodde det var en finne som inte ville läka, och sen även värmen här kunde påverka läkandet av såret. Nu är fläcken en upphöjning från huden och har en synlig kant med extra hud (torr hud) som man kan dra bort då den flagnar ibland och stör mig. Den blöder ibland då jag knaprar på den, logiskt. Men nu börjar jag bli orolig. Jag har jobbat i solen sen juli och bränt mig några gånger, även använt solarie förut en tid. Jag är just över 20 år men jag tror mig ha cancer. Detta har jag googlar fram men de hette nått på basilom cancer, bilden som kommer upp på en sida liknade mitt sår och jag håller på att dö. Oavsett vad jag smörjer, (aloe vera, oljig kräm, fet kräm, fuktig kräm) ifall jag knaprar eller låter den vara så är såret fortfarande där. Ibland så ser det bättre ut, kanter a är jämna med huden men nästa dag är den en förhöjning på såret igen. Som en sårakorpa. Och den blir större tror jag. Såret är ca 3 millimeter stort och jag tycker känseln på området är lite konstigt. Vet inte ifall det är för att jag ibland plågar huden med att knapra bort skorpan...Jag är mycket rädd nu. Finns det nått annat jag kan prova med, hydrokortison? Vad händer? Nos

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2016
Hej.
Det är nog jättesvårt att ta ställning till ditt sår då jag inte vet hur det ser ut, och även om jag skulle se en bild på det så är det nog bäst att det är en läkare som tar ställning till saken.
Jag tycker att du skall ta reda på vad det är för sorts försäkring du har, och om den täcker besök hos läkare. På Gran Canaria finns ju även ett flertal "nordiska" privatläkare som du kan gå till om du inte känner att du vill besöka en som talar spanska.
Jag tycker att du skall kolla upp saken. OM det skulle vara så att ditt sår är någonting att oroa sig över så är det ändå bättre att få veta det nu än att vänta. Om det bara är någon vanlig hudåkomma så kan läkaren säkert rekommendera någonting som hjälper.
Många kramar!
Tessi