Svettas mycket
26.03.2025
Hej! Ha hört att de finns typ en sjukdom som heter hyperhidros. Å de e väl då att man svettas helt jättemyki. Hu myki ska man svettas för att få en sån diagnos eller va e andra symtom på de? Irriterad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2025
Hej,
Symtomet på hyperhidros är precis som du skriver att man svettas mycket. Det att man kan svettas är en viktig funktion för att kroppen skall kunna reglera sin kroppstemperatur, men vid hyperhidros svettas man alltså betydligt mer än vad som skulle vara nödvändigt för detta. Diagnosen ställs av en läkare och oftast utifrån diskussion. Så om du själv upplever att du svettas så mycket att det påverkar ditt liv negativt så tycker jag att du skall boka tid till en läkare vid hvc som kan ta ställning till saken.
Kram,
Tessi