Synesthesia/ Synestesi
13.03.2022
Hej! Jag är en tjej som fyller 15 i år, och jag har kollat väldigt mycket på tiktok på senaste tiden. Igår såg jag en video där någon berättade om synesthesia, eller på svenska synestisi, och hur personen såg olika färger då den lyssnade på musik. Jag tyckte det påminde lite om hur det är för mig, så jag googlade lite på synestisi men hittade inget som stämde in på mig. Då jag hör olika ljud så ser jag olika former, formerna har oftast ingen färg utan är genomskinliga på synfältet. Till exempel, ljudet från då man går i snön är många små cirklar, mest längst ner och mot vänster, och dom snurrar klockvis. Ljudet i matsalen i skolan, då det är många människor som pratar och bestick och tallrikar som skramlar, är streck som dras från höger diagonalt ner mot vänster. Sträcken är mest på högra sidan i övre hörnet, och dras mycket snabbare än cirklarna från snön snurrar. Det finns massa mer ljud som har former, men kan inte börja förklara allt här. Vad jag hittade på google, så är de vanligast att man ser färger då man hör ljud och musik, men kan jag ha någon slags synestisi då jag ser former och figurer då jag hör ljud? Vad jag kan tänka på nu så kommer jag inte ihåg att jag ser något då jag lyssnar på musik. Vem kan man prata med som vet mer om Synestesi? Finns det någon på skolan som man kan gå till? Tjej som ser saker

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.03.2022
Hejsan!
Synestesi är ett ämne som jag tycker är väldigt spännande :) Det betyder just som du säger att när man tar in ett visst sinnesintryck, så aktiveras också ett annat sinnesintryck (som för folk som inte har synestesi "inte har så mycket att göra med saken”). Det här kan ske i väldigt, VÄLDIGT många olika kombinationer kors och tvärs över sinnena, så varje synestetikers upplevelse är olika från andras. För någon kan olika skrivna ord/siffror ha olika färg. Någon kan känna doften av kaffe när hen tänker på ordet brottning. Någon kan höra färger som ljud. Någon kan se ljud som olika former. Och så vidare...
Det du beskriver låter som en form av synestesi, det finns också tidigare dokumenterat hur vissa människor ser ljud som former. Du skriver att det inte är alla ljud, men det behöver det inte vara heller. Det finns exempelvis också människor som känner att vissa ord ger en doft, men inte alla ord. Som sagt, den här upplevelsen är väldigt individuell. När det gäller synestesi så kan man uppleva det antingen som att man direkt SER saker som färg och form i sitt synfält, eller så är det mera att man liksom ser det inuti sitt huvud men inte i sitt riktiga synfält (svårt att förklara vad som menas med det, men kanske du förstår iaf).
HÄR hittade jag en artikel där en musiker som har synestesi berättar om en lite liknande typ av upplevelse som du har, bara att för henne så är det musik som gör att hon ser olika strukturer. Många som har synestesi så är konstnärliga av sig och tycker om att vara kreativa på olika vis.
Synestesi är inte alls något som är farligt att ha, men kanske det skulle kännas skönt för dig att få bekräftat ifall det är det du har..? Ifall du vill prata om det med någon så kunde du exempelvis berätta det åt skolkuratorn, kanske vet hen bättre vart det skulle löna sig att vända sig för att ta reda på mera. Synestesi är också till viss del ärftligt, så om du är bekväm med det så tycker jag du kan fråga dina föräldrar eller syskon om de upplever något liknande. :)
Kram, Kix