tänkt typ svimma
20.09.2014
heej nu ede så att jag e lite oroli, jag ha typ haft huvärk sådä från å till i snart 2 veckor, som typ altti börjar i slute av skoldan då ja börjar blii hungri elä just innan vi ska äta i skolan... Å idaa va fe liksom värre å huvu kändes helt jättetungt å grötit å som om de sku typ bli "intryckt" elä nåå, och några timmar efter skolan baa satt jag helt normalt på en stol å had huvuvärk å plötslit baa börja allt snurra å huvu typ "tryckas ihop" och så börja de flimmra massa svarta prickar framför ögonen, de blev så obehaglit så ja baa steg upp å grep tag i bordskanten å så blev de typ svart i nån sekund å ja hann just tänka att nää nu svimmar jaag, innan allt blev somvanlit igen, jag har aldrig ens varit lite påväg att svimma förut och jag har så gott som aldri huvuvärk, så jag har ingen aning om vad jag fick för fel, och nu e jag jätteoroli att de ska vara nåt allvarligt.. ja vet int om de har nåt med saken att göra men emellanåt börjar mitt hjärta typ "flimmra" känns de som, de typ flyger upp å hela hjärttakten blir helt undeli å de känns rikti obehaglit å de ha typ hänt ettpar gånger denhär senaste tiden, det problemet har jag haft förr nån gång om året... jaa ja e lite oroli nu... borde jag typ ta kontakt me nån läkare elr?!?! hjäälpp :( oroliii

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2014
Hej.
Det är svårt att ge något säkert svar på vad din huvudvärk kan bero på. Den kan bero på allt från lågt blodsocker till sömnbrist eller obalans i vätske/salthalten i kroppen, eller egentligen precis vad som helst. Trötthet och lågt blodsocker låter ganska sannolikt på basen av det du skriver - att det ofta börjar vid slutet på skoldagen då du är hungrig. En annan faktor som ofta bidrar då man känner sig yr och svimfärdig är lågt blodtryck - vilket i sig inte alls är farligt men kan vara obehagligt just p.g.a. yrseln.
Jag tycker att du skulle testa att ha med dig ett litet mellanmål som du kan äta i slutet på skoldagen (t.ex. en frukt eller en yoghurt, INTE godis eller läsk) för att undvika att ditt blodsocker skulle sjunka för lågt. En liten promenad i frisk luft på rasten kan också hjälpa till, eftersom man ofta blir trött och grötig i huvudet av att sitta stilla inomhus i timmar i sträck, som man ju gör i skolan. Jag förstår att dessa råd låter hopplöst trista i en ung människas öron, men tyvärr är det så enkelt att kroppen mår bäst om man lever regelbundet och sköter om den. En annan sak du kunde göra är att besöka din skolhälsovårdare för att kontrollera ditt blodsocker och ditt blodtryck, bara för att se om de ser ut som de ska.
Försök att leva regelbundet i några veckor och se om huvudvärken ger med sig. Om den fortsättningsvis besvärar dig varje dag så tycker jag att du skall besöka en läkare som kan undersöka dig. Oftast beror inte huvudvärken på någonting allvarligt - men om den håller i sig länge och man har testat alla hemmaknep för att slippa den så är det nog bra om en läkare får ta ställning till problemet.
Hälsningar
Tessi