Tinnitus?
18.04.2015
Hej! Jag tittade igenom era andra tinnitus-svar, men jag blev inte riktigt tillfredsställd eller nerlugnad av dem :/
Jag märkte igår kväll att det var andra eller tredje natten i rad som jag hade ett lågt pipande i mitt öra som inte gick bort. Det är så pass lågt att knappt hör det på dagen, så andra kvällen jag hade det så tänkte jag att det inte var nåt skillt, för jag hade ju inte hört det på dagen. Nu har jag märkt att det nog är där konstant, men andra ljud överröstar det.
Jag har också märkt att jag har varit betydligt mera ljudkänslig under de senaste två veckorna - jag har reagerat mycket våldsammare på vardagliga ljud som folk som slår fast sina skåp i skolan, bestick som slås mot porslin i matsalen, pojkar som slår sina skor mot marken så att det ska skrika högljutt.
Jag blev också sjuk igår och jag tänkte för en sekund att det är därför det pipar, men jag vet inte, jag har ingen aning, och jag är rädd att det ska vara där för alltid. Förstås är det inte särskilt högt, men det är fortfarande där och min nattsömn är ovärderlig för mig.
Julia

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2015
Hej Julia!
Vår egen hälsovårdare Annika kommer på Decibel-jobb nästa gång på onsdag, så då svarar hon mera. Men om du ännu bekymrar dig så att det känns jobbigt, så börja med att gå till skolhälsovårdaren. Hon kan bland annat kolla din hörsel, checka upp eventuella andra svar på frågor hon har åt dig och berätta mera om vad tinnitus är och kommer av osv. Behövs det så får du remiss till specialist. Det brukar ju nog alltid vara bättre att kolla upp sig själv hos någon kunnig än att tex läsa en massa på nätet. Men som sagt, mera av Annika på onsdag.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan Julia! Du berättar inte på vilket sätt du har blivit sjuk men jag gissar att du har en förkylning på g. Gissade jag rätt?! Du berättar inte om du har en historik med öroninflammationer eller andra öronproblem. Men när man blir förkyld så påverkar svullnaden också i öronen och trumhinnan kan dras inåt och ljud låter annorlunda. Jag tror att det är det här som har hänt dej. Ett tips som kan underlätta är att använda nässpray mot snuva, speciellt innan du går och lägger dej för då blir trycket i öronen värre. Sådana nässpray finns receptfritt på apotek. Därför tror jag också att du la märke till pipandet bättre när du la dej ner och skulle gå och sova... :)
Men precis som Liselott nämnde - gå gärna och visa dina öron åt skolhälsovårdaren. Speciellt ifall du får öronvärk. Du kan ha en begynnande öroninflammation i värsta fall.
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare